Annons:
Etikettdevon-rex
Läst 1270 ggr
nightingale
10/21/15, 12:43 PM

Devon som bits

Hej! Har en devon rex-kille på snart 9 månader, som bits, hårt! Vad ska jag göra? Det verkar inte som att han förstår att det är fel, även om jag försöker tillrättavisa. Jag har försökt att ignorera honom när han gör det (lätt! det gör svinont!), testat vattenflaska, men han är ju inte dummare än att han slutar när den kommer fram, har testat att säga nej o försöka knuffa bort honom. Jag har också försökt blåsa på honom när han gör fel men det hjälper inte heller. Kommer han någonsin sluta? Är detta typiskt för en rex? Han är världens bästa kise i övrigt, men vågar knappt bjuda hit något folk eftersom han är så hårdhänt. Tusen tack på förhand för råd Charlotte

Annons:
OberonsMatte
10/21/15, 1:04 PM
#1

Är han kastrerad? Vid vilka tillfällen biter han, dvs vad gör du och vad gör han precis innan?

Sajtvärd Katter iFokus

nightingale
10/21/15, 2:25 PM
#2

#1 japp han är kastrerad.. Nä alltså jag behöver inte göra så mycket.. Han kan börja bita i benen eller fötterna om man sitter i soffan tex, eller om jag står o gör mig i ordning på morgonen får jag ibland ett bett i benet.. O armarna ibland när han kommer åt dem..ibland hänger han sig i armarna med klorna och munnen. Sen är han ju klängig.. O ibland när han sitter på ryggen kan han bita mig där.. Fast det är inte alltid han gör så. Men det är inte bara på mig, det är folk som hälsar på också som blir utsatta. Han gillar o bita i fötterna också på morgonen när jag ligger i sängen, men det är nog som han busar men det gör ändå fasligt ont. Jag vill bara inte att han ska bli en värsting när han blir större o känna att jag inte försökte allt. Jag leker varken med händer eller fötter med honom ska tilläggas. :)

OberonsMatte
10/21/15, 2:51 PM
#3

För mig känns det som att han är en typisk ungkatt med mycket överskottsenergi och bus i kroppen (och Devon Rex är ju generellt betydligt mer "på" än mina lagomraser). För att göra av med överskottsenergin på bättre sätt behöver han stimulans och allra bäst hade förstås varit en lika brottningssugen kattkompis.

Jag tror inte på metoden att försöka skrämma katten till lydnad genom att utsätta den för obehag eller dominans. Det fungerar oftast inte alls och kan snarare trigga igång ett maktspel och verklig aggression från kattens sida.

För att minska bitandet gäller det att läsa sin katt och vara uppmärksam på i vilka situationer det sker och minimera dessa. Att klappa, gosa och ha närkontakt går kanske bara att göra väldigt korta stunder i taget innan det slår över till bitande, och då gäller det att avbryta innan man når den gränsen.

För att inte befästa bitandet är det viktigt att inte göra någon stor sak av det utan bara undvika och ignorera (Tjocka duntofflor som går upp en bit kan vara bra att ha som skyddsutrustning).

Eftersom din katt är så ung tror jag att det finns gott hopp om att han lugnar sig med bitandet ju äldre han blir, men då gäller det som sagt att han inte utvecklar beteendet till en vana och börjar använda det för att styra dig och få uppmärksamhet.

Sajtvärd Katter iFokus

Eine
10/21/15, 4:23 PM
#4

Säga nej måste man! Visa sitt ogillande! Det gör ju alla djur mot varandra.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

nightingale
10/22/15, 12:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack! #3 o #4 Skönt o höra att det troligen har med hans unga ålder att göra. Har aldrig haft katt förut så är lite orolig att jag har fått en liten best på halsen :) o att min passivitet ska göra honom värre… men då kanske det funkar att ignorera. O så ska jag försöka bli lite roligare ;)

Upp till toppen
Annons: