Annons:
Etikettdevon-rex
Läst 1631 ggr
VT4ever
2/12/16, 2:54 PM

Rengöra öron hjälp!

Hej! har köpt förra lördagen två vuxna Devon Rex. Hur skall man rengöra öronen, på ena hanen så är det brunt smuts lite här och var.. har försökt närma med en tops men han bara backar undan. Hur gör ni när ni rengör era Devon Rex öron?

Annons:
MonicaLagerquist
2/12/16, 5:04 PM
#1

Jag tar lite olivolja på en bomullsrondel när jag gör ren öronen på mina katter.

Stolt ägare till fem La permer

Eine
2/12/16, 5:35 PM
#2

Jag har Cornish, men gör som #1, tar olja och bomullsrondell och *vrider* runt lite 😎. kan göra om det igen efter ett par dagar. 

Det är du som är flockledare och du bestämmer Så självklart är det viss fasthållning som gäller. det är inte bara att torka 🙂

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

VT4ever
2/12/16, 7:28 PM
#3

Tack för svaren! Ska jag hålla emot om han stretar och vill iväg?

VT4ever
2/12/16, 7:29 PM
#4

En till sak, hur håller ni när ni klipper klorna?

MonicaLagerquist
2/12/16, 7:42 PM
#5

#4 Det är lika olika. En del av mina katter lägger jag på rygg i mtt knä. Några andra sitter i knät när jag klipper. Jag är flockledare och det är jag som bestämmer.

Stolt ägare till fem La permer

Eine
2/13/16, 8:47 PM
#6

Ja du ska hålla emot! Sitt i en soffa tex, sätt honom mellan dig och armstödet , lägg armen om honom och håll fast,och var inte för släpphänt. Håll fast utan att vara hårdhänt. Han lär sig snart!När du är van kan du använda båda händerna fast du håller honom tätt. Samma med klorna. Håll fast, ta sedan en tass i taget.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
elisabeth_9
2/15/16, 10:51 AM
#7

Jag använder en topps, utför det när hon ligger och vilar/sover.  Likaså när vi ska klippa hennes klor. Inget fasthållande behövs och det blir inget dramatiskt. Fungerar jätte bra! 

Så mitt tips är att göra det när katten vilar/sover :)

Vixxen
2/16/16, 4:36 PM
#8

Var försiktig med tops! Går du ner för djupt kan du skada trumhinnan… 

Bättre att ta en tuss/pad och torka ur med fingret i över-örat.

elisabeth_9
2/18/16, 10:10 PM
#9

Så långt ner går jag inte, jag tar där jag kan se.

Eine
2/24/16, 5:21 PM
#10

#9 Vik örat bakåt(dubbelt) så ser du bra.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

VT4ever
2/25/16, 9:35 AM
#11

Tack för allas svar! :) Nu har ja fått bra tips

Upp till toppen
Annons: