Annons:
Etikettdevon-rex
Läst 629 ggr
Nenujap
5/10/16, 10:07 PM

Skogisar och devons?

Hejsan! Ny på sajten, även om min nyfikenhet på just Devon Rex inte är jätteny längre.

Träffade en första gången 2014 då kattklubben jag är med i hade utställningskurs för nybörjare och en otroligt charmig devon ställde upp som övningsobjekt. 

Efter det har jag träffat några devons till och blivit helcharmad. Senast i förra veckan var jag hemma hos en vän vars foderkatt fått bebisar, som nu är ca 2,5 vecka.

Jag har två katter sedan tidigare. Två kastrerade skogishonor. Den en har jag ställt ut till IP och tyckt det vart jättekul!. Nu har dock hon tröttnat på utställning.

I ungefär ett år har jag varit inställd på att jag vill ha en katt till. En hane. Tanken har väl varit att det skulle bli en skogis till, men nu har fantasierna vaknat och kanske är det en devon jag ska ha. Är helt förtrollad av närgångenheten och personligheten hos devons (de jag träffat i alla fall) Nu utforskar jag helt enkelt mer, för att kunna bestämma mig.

Så till frågan. Jag har två kastrerade skogishonor på drygt 2,5 år. Ganska bekväma damer, även om den ena har lite kattunge och mycket lekfullhet kvar i kroppen. 

Jag är fundersam över hur det skulle funka att ta en såpass aktiv ras som en devon. Jag lägger ganska mycket tid om dagen på aktiv lek med mina katter som det är nu. Här finns två stora klösträd, andra kattanpassade möbler (hyllor och liknande), leksaker och en inglasad balkong. Koppelpromenader kan tillkomma om katten vill.

Är det någon här som har/har haft både skogis och devon och kan berätta om skillnader, problem som kanske uppstått? Skillnader i uppfostran? Har det blivit konflikter mellan "lugn skogis" och "aktiv devon"? Skillnader i hur mycket tid man behöver lägga på lek? Andra skillnader?

Har också läst någonstans att har man en devon, bör man ha en till. Räcker det inte med de kastratdamer jag har tro?

@Mpajunen på Instagram

Annons:
Leffe
5/11/16, 12:27 AM
#1

Jag har skogis och cornish och det är inga problem

MonicaLagerquist
5/11/16, 8:26 AM
#2

Jag tror inye att det är något större problem-

Men "risken" är att du inom kort står där med två devons som kan busa och leka med varandra.

Lycka till

Min första cornish köpts från en uppfödare som födde upp skogis och cornish.

Stolt ägare till fem La permer

Nenujap
5/12/16, 8:24 PM
#3

#2 Det är den risken som oroar mig mest. Framför allt att katten ska _behöva_ en devon till för att vara lycklig.

Jag har tänkt att mina två katter ska bli tre, inte fyra. Så om en devon _behöver_ ha en devon till, så kan det inte bli någon alls för min del :/

 Även tanken på att en  aktiv devon, som inte har en lika aktiv kompis, skulle kunna reta mina bekväma kastrathonor så att inte de mår bra är en oro.

@Mpajunen på Instagram

Upp till toppen
Annons: