Annons:
Etikettövrigt-om-rexkatter
Läst 600 ggr
MonicaLagerquist
12/10/16, 9:10 AM

Hur många är för många

Just nu har jag sex katter hemma. Två grupper om vardera tre katter.

Lite jobbigt att ha delade grupper men eftersom att jag har fertila katter av olika kön och ras så får det bli så.

Hur många katter anser du är för många.

Kattgrupperna har varsina egna rum och sen delar de på tiden med oss i övriga huset. Då jag är hemma på heltid så hinner jag umgås med alla katter under dygnet.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Tjeja
12/10/16, 10:36 AM
#1

För många katter, i min värld, är när det är fler än en har utrymme för och klarar av att ta väl hand om så katterna mår bra och trivs. Det kan alltså variera stort från person och situation, till utrymme och beroende på de aktuella katternas personligheter vad dem trivs med och vilka de trivs ihop med och för hur lång tid de skall leva under förekommande förutsättningar. Så tja, ett generellt antal är svårt att ange tycker jag. Det skall förenklat: "Inte vara fler eller färre katter än att de var och en trivs och mår bra i sammanhanget.” tänker jag. Så tror jag förstås att alla djurvänner tänker så din fråga handlar väl kanske egentligen om vad vi olika här på forumet upplever är gränsen för hur många katter man själv generellt känner att man klarar av ? På den frågan skulle jag nog för min personliga del i nuläget antagligen sätta gränsen vid kanske 3 katter och då skulle 4 sannolikt bli för många för mig. Kanske även 3 skulle kännas för mycket om det vore aktiva kissar i slyngelåldern. Då skulle jag nog ha svårt att hänga med i svängarna på grund av jobb samt utrymmesbrist.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MonicaLagerquist
12/11/16, 1:52 AM
#2

Jag har ju fördelen av att ha ett stort hus där vi har ett sovrum grabben som bor hemma har ett rum sen finns det två "tomma"rum datarummet och gulsrummet. Så plats har vi ju och eftersom att både jag och mannen är hemma på heltid så finns även tiden.

Stolt ägare till fem La permer

AnnaKarin
12/11/16, 11:14 AM
#3

När vi bodde i hus hade vi som mest sju vuxna katter av tre olika raser plus kattungar ett par gånger per år. Nu bor vi i en tvåa på 75 kvm med två katter och fyra små hundar. En tredje katt känns lockande men i nuläget blir det en för mycket.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

NatasjaHemby
12/15/16, 11:46 AM
#4

För mig är för många när jag behöver dela upp min kattgrupp permanent på grund av osämja. Två katter som bråkar är alltså en för mycket. Jag bor för trångt för att kunna dela upp bostaden permanent och ändå ha nöjda katter. Periodvis är kattgruppen delad på två (kastrater för sig, fertila honor för sig) under nätterna och det har funkat bra hittills. 

Absolut maxgräns för mig just nu är fem. Jag har för tillfället fyra, men har planer på att spara en unge ur en av kommande kullar. Hade jag haft ett riktigt stort hus hade jag kanske kunnat tänka mig sex eller sju 😃

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: