Annons:
Etikettövrigt-om-rexkatter
Läst 717 ggr
MonicaLagerquist
5/22/17, 7:43 PM

Förhindra "Huskattskullar"

Hur ska man förutom att kastrara alla kattungar som man säljer kunna förhindra oseriösa "uppfödare" att ta kullar och sen inte regga dem

Nu finns det återigen en La Perm kull som säljs oreggat trots att båda föräldrarna har stamtavla.

Vi är flera som mailat till annonsören men får bara till svar att kullen kommer att säljas oreggade.

Vill man ha en katt med stamtavla så får man vända sig till någon som föder upp på heltid.

Det finns väl ingen uppfödare av La Perm som föder upp på heltid och lever på det.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
ApanAnn
5/22/17, 8:06 PM
#1

Tråkigt! De lär ju tyvärr sälja bra ändå :(

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

flis
5/24/17, 8:50 PM
#2

Enda sättet att gardera sig är nog att sälja kattungarna kastrerade.

MonicaLagerquist
5/25/17, 7:54 AM
#3

#2 Tyvärr så finns det registrerade uppfödare som också låter bli att registrera sina kullar så även om man kastrerar de som inte ska gå i avel så kan det ju bli huskattskullar.

Jag är lite emot att kastrera alla utom de som ska gå i avel.Hade jag gjort så med min senaste La permkull hade ju j inte fått något att gå vidare på.

'Jag valde ju att behålla en hankatt att  gå vidare med. Han blev ju inte pappa eftersom att Kråkans kull föddes döda.

Dessie såldes ju till en familj som skulle ha en sällskapskatt men kom tillbaka och blev kvar så nu kan jag gå vidare på henne istället. Hade jag sålt henne kastrerad så hade den linjen varit slut där och då.

Jag är medveten om att det inte alltid går så lyckligt till men det räddade mig denna gång.

Jag har inget emot att kastrera kattungar som av hälsoskäl inte ska gå vidare och det har jag gjort två gånger.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
6/23/17, 3:29 PM
#4

SUCK

Nu finns det ännu en huskatts La Perm kull på blocket.

Stolt ägare till fem La permer

Pyttelite
7/3/17, 12:13 PM
#5

Vilket argument har dom som säljer dessa katter att det är ok? Jag förstår om man får en blandrasavkomma via en reggad raskatt men varför sysslar man med den hör typen av avel när det gäller reggade katter? Stämmer det att katterna har korrekt härstamning eller är det bara bluff dvs egentligen bara en som är äkta men ungarna ser rastypiska ut. Jag förstår möjligen att det är lockande att göra snabba pengar men finns det andra argument?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


MonicaLagerquist
7/3/17, 2:23 PM
#6

Den senaste kullen är vad säljaren säger en tjuvparning mellan två raskatter. Det skulle kunna gå att regga kattungarna och personen har blivit erbjuden hjälp men vill inte.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Pyttelite
7/3/17, 2:30 PM
#7

#6 Är det en regelbunden händelse eller bara olyckstillfälle och varför vill de inte regga? Låter ju mer som man vill köra en egen uppfödarversamhet bredvid. Jag antar att det inte är en registrerad uppfödare för annars finns det väl andra sätt att "reglera" verksamheten?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
7/3/17, 4:14 PM
#8

Om du syftar på kullen som är inlagd på blocket den 1:e Juli finns det så många osunda tecken kring denna annons att ingen borde en se åt den.

Om det är oreggade raskatter vill jag ju som köpare själv veta inavelsgrad och vilka kontroller man gjort på föräldrarna så att jag kan göra en vettig bedömning själv om hur friska de är men det finns ingen annan information om föräldrarna mer än att jag kan åka och titta på dom.

Det finns ingen angivelse när ungarna är födda, hur gamla de är och det finns heller ingen bild på hur de ser ut. Finns de överhuvudtaget?

Vad ingår i priset? Får jag chippa, vaccinera och besiktiga själv osv. Det finns så många frågetecken i denna annons att den överhuvudtaget inte skulle få publiceras som en försäljning av La Perm eftersom det inte finns något bevis för att kattungarna ens tillhör rasen eller ens finns.

Jag hoppas att den eller de som köper en raskatt eller tror sig köpa en raskatt sållar undan en sådan annons. Uppfödaren ska alltså ha ca 30 000 för katter med okänt ursprung och med oklar leveransstatus.

Helt sanslöst!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


MonicaLagerquist
7/3/17, 4:29 PM
#9

#8 Kattungarna finns (tyvärr)

Det är en som har sin fertila hona ute och hoppsan den blev dräktig.

Samma sak hände katten förra sommaren.

Väldigt trist det har gjorts tappra försök att få personen att inse att det är dumt att ha katten lös ute.

Förra årets kull reggades efter div strul i TICA.

Stolt ägare till fem La permer

Pyttelite
7/3/17, 5:10 PM
#10

Jag har full förståelse för att  ni som arbetar seriöst med raskatter blir upprörda efter en sådan här händelse. 

Annonsen är oseriös, för det om jag förstår dig rätt finns ingen garanti ens att fadern är renrasig så det är visserligen en blandras 50% Pa Perm men fortfarande en huskatt. 

Vilket då ur ett friskhetsperspektiv förmodligen är bättre än att båda skulle vara La Perm men närbesläktade.

Även om säljaren får ut hälften av köpesumma så har de gjort sig en oförtjänt vinst om kattungarna varken är vaccinerade, chippade eller besiktiga och  de har dessutom i mitt tycke både lurat köparen utnyttjat en seriös uppfödare som en gång i tiden fött upp honan och dessutom utnyttjat honan för "egen vinning".

Dels är det falsk marknadsföring på blocket dels är det oseriöst av uppfödaren att sälja katterna på det här viset. I det här fallet hade det varit bättre att de skaffat "riktiga" huskatter. 

Enda vägen tror jag är att informera och återigen informera köparna via rasringar kattförbund och dagspress och som ni nu gör på olika forum.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


MonicaLagerquist
7/3/17, 5:46 PM
#11

Ja det enda som kan förhindra detta är köparna.

Säljarna kan vi aldrig komma åt.

Stolt ägare till fem La permer

flis
7/6/17, 9:47 AM
#12

Hur kan man regga ungarna när det är okänt vem som är fadern?

Pyttelite
7/6/17, 10:52 AM
#13

#12 Om ja förstår det hela rätt kan man göra undantag för vissa raser avseende full spårbarhetsutredningen. Det gäller för raser som anses ha en begränsad genpool och om man registrerar katten under TICAs regler. La Perm är en ras där detta är tillåtet - gäller inte för alla raser om jag nu fattat rätt. Monica får korrigera om jag är helt fel ute.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
MonicaLagerquist
7/6/17, 11:08 AM
#14

#12 Man kan regga katterna i TICA.. Det har andra regler än FIFe

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: