Rexkatter iFokus

Rexkatter

Etikettla-perm
Läst 3351 ggr
MissFlisan
0

Återigen konstant dåligt samvete...

Jag skrev ett inlägg för några månader sedan om att jag inte visste hur jag skulle göra med min lilla La Perm Selma. Nu har det gått några månader och Selma är nu sex månader. Jag tycker hon är lättare att aktivera nu och leka med och jag försöker leka med henne en stund några gånger om dagen. Dessutom försöker jag lära henne sitt och lite andra saker. Men mitt samvete är fortfarande konstansen dåligt…nu har jag varit hemma och sjuk typ tre veckor och knappt gått utanför dörren men jag har ändå försökt att leka med henne varje dag. Men Selma kollar på mig konstant och jamar som att hon är helt uttråkad, inte hela tiden men många gånger varje dag. Det känns som att hon vill ha min uppmärksamhet hela tiden eftersom jag är hemma, men jag förstår inte vad det är hon vill för oftast är det inte kela hon vill göra. Dessutom så har hon börjar snutta på mig hela tiden eller jag försöker att inte tillåta henne göra, men hon vill göra de så fort vi kelar och dessutom mer eller mindre hela nätterna och hon väcker mig tidigt på morgonen genom att hon försöker gräva sig in under täcket även om jag försöker stänga in mig. Jag vill inte att hon ska snutta så eftersom hon då vill göra det hela tiden och mina nattvakter som rycker ut ibland gillar inte snuttandet. Jag har dessutom läst att snuttande kan vara ett tecken på understimulans. Så nu vet jag inte vad jag ska göra, om jag birde låta henne vara ute fritt eller om jag ska hålla henne inomhus men skaffa en kompis till henne. Men hur vet jag om det är en kompis hon vill ha? Tänk om en ny katt bara blir en fiende? Finns det någon som låter sin La Perm gå fritt utomhus?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se

"slappna av inget är under kontroll!"

MonicaLagerquist
1

Jag skulle rekommendera dig att skaffa henne en La Perm kamrat. Som uppfödare skulle jag bli väldigt ledsen om en köpare släppte ut mina uppfödda katter på egen tass.

Har du ingen balkong som du kan näta in där hon kan vara ute och lukta på utelukten?

Har du testat att ta ut henne i sele?

Stolt ägare till tre La permer

MissFlisan
0

Jag har tyvärr ingen balkong att näta in eftersom min balkong är en loftgång. Jag ska snart flytta och kommer bo på 48 kvadrat funkar de att ha två katter på den ytan? Måste de vara just en La Perm kompis kan se Inte vara en annan ras eller typ en bondkatt? Men tror du det är kattens bästa Att inte gå ut? jag menar inget illa jag bara undrar. Hon avskyr sele….

MonicaLagerquist
2

Det är inte elakt att inte släppa ut sin katt snarare tvärt om.

La permen som är så människokär lär följa med vilken människa som är pratar med den.

Dagens samhälle är inte gjort för katter den finns på tok för många saker som kan hända med en katt som springer fritt ute.

Att hon avskyr selen kan bero på att ni inte har tränat att använda den. Positiv förstärkning i samband med selen.

Om jag ser på mina katter så föredrar la permerna att vara med la permerna och cornisharna är med cornisharna men visst kan en katt av annan ras med liknande temperament fungera.

Jag tycker att du ska ta kontakt med kattens uppfödare för stöd och råd.

nakenkatt
0

Säger som Monica, jag skulle bli hemskt ledsen om jag fick veta att en av mina uppfödda katter knalla omkring fritt ute. Är noga med att påpeka detta för köpare, har de tänkt sig en utekatt kan de ej få köpa en av mina. Så ser det ut !

Vaargen
0

Dem flesta katter trivs bra med en kattkompis men då är det ju en förutsättning att dem passar ihop, men det kan man ju kanske testa innan man köper hem en till katt. Själv tycker jag det är ok med 2 katter på 48 kvadratmeter, har du aktivitetsleksaker hemma? typ klösträd och annat? 

Jag tror inte du måste ha en annan katt av samma ras ta vilken ras eller bondkatt du vill så länge dem passar ihop, men  tänk på att bondkatter ofta är ännu mer aktiva än raskatter och kanske har ett större behov av att jaga och vara ute, men lika underbara är dem ju för det kan säkert funka som innekatt om dem växer upp som det.

Bor du långt ute på landet så tycker jag inte det är några problem att släppa ut sin katt några timmar om dagen bor du nära trafik och bilvägar och sånt skulle nog många avråda dig från att ha katten som utekatt.

MonicaLagerquist
0

#5 Har du träffat någon La Perm?

Vaargen
0

#6 Ja. Själv?

MissFlisan
0

#3 och #4 jag ville veta vad som är bäst för Selma och hur andra gör om de låter sina La permer går utomhus fritt och jag ville ta reda på om de var en bra idé eller inte och nu börjar jag förstå att det är en dålig idé och kommer alltså inte släppa henne lös utomhus! Jag ska fundera på de där med en kattkompis :)

MissFlisan
0

#5 tack för bra svar! Jag ska åka och leta efter ett stort klösträd i veckan tänkte jag, nu har jag bara en pytteliten klösträda som Jah stält på ett bord och byggt ett litet torn av två lådor ;).

Vaargen
0

#9 Vad bra att du skaffar ett större klösträd :)

Finns lite online att kolla på om du vill beställa där animail har till exempel: https://animail.se/klosmobel-morella-beige-96-cm.html

länkade bara en jag hittade där, finns fler.

MonicaLagerquist
2

#7 Ja jag har fött upp rasen sen 2008 och har den första FIFe CH .

Vaargen
0

#11 ok, varför undra du ?

Leffe
2

Jag tror att har man en La Perm och skaffar en annan lika aktiv ras som t.ex. en Cornish Rex så tror jag att de blir riktiga kamrater.

När det gäller aktivitet så är en huskatt i allmänhet en jättelugn katt jämfört med La Perm och Cornish Rex.

MissFlisan
0

#jag funderar faktiskt på att skaffa en annan Rex ras. Men är de andra Rex raserna ännu mer aktiva än en La Perm?

Leffe
0

La Perm och Cornish är ungefär lika aktiva. Tror att Devon är lite lugnare och jag tror att German och Selkirk är lugnast.

Vaargen
0

Sen är det ju individuellt hur katter funkar ihop oavsett ras - pröva dig fram :)

Leffe
1

Det bästa är att ta en ras som man vet att de flesta individer har samma aktivitetsgrad och sätt att genomföra aktiviteterna. Det är väsentligt så att inte en katt av fel typ blir kuvad och psykiskt förstörd av den katt du vill ha sällskap till

Leffe
0
Vaargen
0

#18 vad menar du med det?

#17 Vem skriver du till? :) men vad jag menade av den texten jag skrev var att man kan inte vara säker på att hennes katt kommer gilla att bo med en annan katt oavsett vad det är för katt, därför är det viktigt att pröva att det funkar innan.. tycker iallafall jag.

Leffe
0

#16 Det är självklart, men man bör prova med en ras med samma aktivitetskrav.

#19 Inlägg 18 hör hemma på en annan sajt. Blev lite fel där.Inlägg 17 är inte riktad till någon speciell utan ett inlägg i tråden  om vad man bör ta för kattkamrat

nakenkatt
0

Så skönt att höra att du inte kommer släppa ut henne , bra. Det kommer säkert ordna sig ska du se. En kompis vore nog jättebra och de kan ha stor glädje av varandra.

burmamys
2

Hej, har följt din tråd och tycker absolut att du bör skaffa en kattkompis till Selma! Instämmer också i att det bör vara en katt med liknande aktivitetsnivå och fysik. Det jag vill tillägga är att det kan vara lättare att sammanföra henne med en yngre katt, och att om du skaffar en lika gammal eller äldre så tänk på att sammanföra dem långsamt, så de hinner vänja sig vid varandra innan de släpps ihop så maximerar du chansen att de blir bästa vänner. 

Tänker också att det vore bra om du har balkong i nya lägenheten och att du i så fall nätar in den så katterna kan njuta av dofter och ljud från omgivningen. Mina två burmor är på balkongen varje dag och det ger dem bra stimulans! Tänk också på att skapa fria ytor på fönsterplatserna och fria korridorer för kattrace mellan balkong och fönster så de kan rusa tillsammans utan att slå ner saker.

Jag skaffade mina två samtidigt och ser tydligt att de verkligen njuter av varandras sällskap! Burmor är också väldigt människotillvända katter men de har behov som vi människor inte kan fylla, hur gärna vi än vill! De tvättar varandra, brottas och jagar varandra varje dag och är ändå precis lika keliga med mig som matte.

Hoppas du hittar en katt som matchar din Selma bra så du får det lite lugnare. 🙂

ymmmi
0

Vaargen: en liten ot fråga, men har du erfarenhet av rexkatter? då du skriver att bondkatter är mer aktiva =)

Vaargen
0

#23 Jag skrev inte det, jag skrev att bondkatter ofta är mer aktiva än raskatter, detta gäller då inte alla raskatter.

MissFlisan
0

#22 tack för ditt utförliga svar! Men Selma är ju bara 6 månader så borde jag alltså skaffa en kattunge till? Kan de inte funka med en vuxen? Hur vänjer man dem långsamt med varandra? Jag menar skaffar jag en katt till så bor den ju hos mig från de att jag skaffat den?

burmamys
0

Hej Miss Flisan =) Om du skaffar en vuxen katt så behöver du introducera den långsamt. Skaffa Feliway (kattferomoner som signalerar "allt är bra") och sätt i ett vägguttag mitt i lägenheten. För mig gick det väldigt enkelt, men jag har läst i flera trådar och sidor på nätet hur man gör det långsamt: Börja med att stänga in Selma i ett rum med sin låda och mat och vatten medan den nya katten ser sig omkring. När nya katten vill kela med dig, gnugga och gosa den ordentligt med en filt eller handduk, och ta med filten till Selma så hon får lukta på den ordentligt. Byt sedan, så nya katten får vara i rummet (med sin låda, matskål och vattenskål) medan Selma får gå runt och ta in den nya kattens doft. Kan vara tryggt för nya katten att sova i rummet. Nästa dag låter du dem träffas under uppsikt. Bara öppna dörren, de kommer att söka upp varandra och ta det i den takt som är bra och säker för dem. Blir säkert en del fräsande, men låt dem vara så länge de inte slåss. Låt nya katten sova i rummet med stängd dörr tills du ser att de kan vila bredvid varandra utan att fräsa. Om det tar flera dagar och/eller du inte har tid att passa dem kan du dela av lägenheten med en hög grind så båda får lite större yta att röra sig på samtidigt som de kan se, höra och lukta varandra. Men din katt är så ung så jag tror inte det kommer att behövas!

MissFlisan
0

#26 tack! Får bara fundera på hur man löser detta i en etta ;). jag kommer nog behöva skaffa en vuxen katt eftersom jag inte har råd med en kattunge.

burmamys
0

Räcker att du har ett rum du kan stänga dörren till, eller så kan du vänta tills du flyttar till nya lägenheten? Berätta gärna hur det går! =)

burmamys
1

Bonusbild på Simon och Saga när de myser tillsammans 😍

MissFlisan
0

#29 jättesöta katter! Min nya lägenhet kommer vara en etta så då återstår bara toaletten ;). Jag får fundera på hur jag ska göra och se om de dyker upp någon katt som passar :).

Leffe
0

#30 nDet löser sig nog för dig ska du se. Du kommer hitta en ny katt som både du och din gamla katt tycker om.

Eine
2

Om jag var i din sits skulle jag köpa en kattunge. Det behöver inte kosta en mindre förmögenhet ens om det är en Cornish Rex. Min syster har 5 små fina hannar som kommer att kastreras före flytten. FSKregistrerade,chipmärkta,besiktade,vaccinerade 2 ggr.De kan vara färdiga i slutet av juni

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MissFlisan
0

#32 hur mycket säljer dig syster katterna för?

Eine
0

Vi kan det på pm ,det passar bättre.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MissFlisan
0

Ja det är sant :) skriv gärna ett PM :)

Denna kommentar har tagits bort.