Allergivänligaste rexkatten?
Hej!
Jag älskar katter och har alltid haft raskatt hemma tills för 10 år sen ungefär då min äldsta dog och jag inte skaffade mig en ny. Nu skulle jag så gärna vilja ha en katt hemma igen men min man känner av vissa pälsdjur men inte andra. Vi kan tex ha gerbiler, dvärghamster och en bichon havanais hemma utan att han reagerar men går han hem till någon som tex har schäfer eller 2 bondkatter så börjar det klia i halsen på honom. Vad jag fattat det som så är vissa djur mer "allergivänliga" än andra och vi har ju haft turen att han tål bichon och små gnagare som vi nu har som husdjur.
Nu till min fråga. :-) Finns det någon rexkatt som är mer allergivänlig än andra? Kanske någon här som själv reagerar på vissa katter men inte på sin egen rexkatt? Det skulle vara intressant att få lite tips i rätt riktning och sen besöka en sån katt i ett hem där det bara finns den katten. Då märker man ju om det blir snabba eller inga reaktioner från min mans sida. Hoppas ni kan komma med förslag på vilken ras vi kan börja med att besöka.
Det är svårt att säga. Det beror på vad man är allergisk emot. Jag tål inte sk. bondkatter. Men jag känner inte av mina Cornish Rex. Jag har även puffar=kinesisk nakenhund med päls som jag också tål. Det jag tror är bäst är att man besöker någon kattuppfödare och känner hur det känns. Det är många som är allergiska mot kattungar men det går bra med en vuxna katter.
Är svårt det där, har allergi mot de flesta pälsdjur. Trodde inte jag kunde ha katt men valde att testa att låna en Cornish Rex i fyra veckor och de funkade utmärkt. Så nu har jag tre cornishar, var av en fertil hane. Märker inte av dom alls. Tänka på att man även kan vara allergisk mot kattsand. Tror de dock har mer med min astma att göra! Mitt tips till dig är ett besöka någon som endast har Cornish Rex. Går det bra, låt en cornish sova på ett örngott under en tid och låt sedan sambon sova på samma örngott. Går allt bra så skulle jag rekommendera att få låna en katt under en period. På så vis blir det inte lika jobbigt om allergi uppstår för er familj eller katt. Fungerar allt ovanstående så skulle jag vilja påstå att ni skulle kunna börja se om inte ni skulle kunna ha en katt. Jag valde en omplacering för att slippa ev kattunge allergi men när katt två kom så kände jag aldrig av henne. Men man ska inte ta förgivet att cornish kommer funka. Har en bekant som inte trodde han var allergisk mot nått. Träffat olika katter och hundar utan reaktion men 5 minuter hemma hos oss och hans ögon var knallröda, kliande och näsa som bara rann. Lycka till
Du måste prova själv. Alla reagerar olika på päls. Så kontakta uppfödare av de raser du är intresserad av.Det är mitt tips
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora