Devon som ändrat toavanor
Hej!
Har en kastrerad Devon Rex hane, strax över året som helt plötsligt ändrat sina toavanor… Vi bor i tvåvåningshus, och har en låda på varje våning som han tidigare använt utan problem. Båda lådorna är med huv vilket han haft sedan vi hämtade hem honom (12v gammal) och aldrig haft några toalettbekymmer. Men nu, under de senaste veckorna så bajsar han utanför. PRECIS utanför luckan. Han går inte ens in i lådan. Jag har tagit honom på bar gärning 2-3 gånger. Sker kanske var 3-4 dag. Tömmer lådorna 2ggr per dag då jag tänkt att han kanske inte vill gå in i en "smutsig" låda. På nedervåningen kissar han enbart. Men på ovanvåningen gör han båda delarna, och någon gång ibland så väljer han att bajsa precis utanför.
Någon som har en idé om vad det kan handla om? Vi har inte gjort om något hemma, inte bytt sand, och lådorna städas och tvättas som de alltid gjort. Inga foderbyten eller andra förändringar gällande honom själv. Funderar på om det är att han ser lådan som ett hinder? Att det är "jobbigt" att gå in? Problemet är att vi har två hundar… Och en öppen låda blir snabbt till öppen servering. Tankar mottages hjärtligen!
Yrrblossets Sällskapsmöss

En katt som bajsar precis utanför lådan är oftast en katt som är missnöjd med kådan eller sanden eller lådans placering.
Jag skulle ta bort huven och se till att hundarna inte kan komma åt lådan. Antingen med kompostgaller eller genom att sätta kattens toalåda i en stor Hol från IKEA.
På Kattstatus sidan finns många goda råd.
Stolt ägare till tre La permer