Rexkatter iFokus

Rexkatter

Etikettla-perm
Läst 4394 ggr
Sanjica
2016-04-20 08:57
0

La perm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Ny här i detta forum. Jag har under en längre tid funderat över att skaffa en kompis till min ragdollflicka som på fredag blir 1 år. Jag har verkligen fastnat för rasen laperm. Min misse är lugn, social, tillgiven, nyfiken, vill vara med överallt. Hon är lekfull, men leker under lugnare former. Jag tror att hon verkligen skulle uppskatta en kompis och jag har sett henne för med katter. Hon är något litet försiktig, men samtidigt nyfiken av sig. Kan någon beskriva laperm? Sajtvärden har gett mig lite info men jag tar gärna emot mer tips och erfarenheter. Vad ska jag tänka på inför ett eventuellt framtida köp? Hur kan jag introducera dessa två  katter? (Jag hoppas att åtminstone inom max ett halvår, gärna mindre, få tag i en laperm)Jag hoppas att ragdoll och laperm fungerar bra ihop då jag förstått  att laperm är lite mer aktiv, men ändå lagom. Jag har tipsats om S*Ägrirshus katteri. Finns det någon som köpt en laperm härifrån? Hur har det kännts? Hur är inavelsgraden? Tusen frågor men vore tacksam för all hjälp! Önskar er en fin dag 🙂

PS: jag bifogar en bild på min ragdollflicka Sockan.

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Sanjica
2016-04-21 07:46
0

Finns det ingen här i detta forum som har en laperm och kan beskriva denna ras?

MonicaLagerquist
2016-04-21 07:49
0

Avots  har La Perm .Du kan ju testa att skicka ett PM till henne.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
2016-04-21 07:51
0

Leffe  har också La Perm men han ligger på sjukhuset just nu.

Sanjica
2016-04-21 08:19
0

Tack snälla för ditt svar. Hoppas inte det är något allvarligt med Leffe. Krya på honom!

MonicaLagerquist
2016-04-21 08:39
0

#4 Jag pratade med honom igår och han var vid gott mod.Hoppas att han snart är hemma igen.

Sanjica
2016-04-21 08:44
0

Okey vad bra. Får man fråga vad som har hänt?

Sanjica
2016-04-21 08:53
0

Nä nu kände jag mig dum. Det är ju personligt. Men vad det än är hoppas jag att han blir frisk igen. Tack än en gång för dina värdefulla tips!

Sanjica
2016-04-21 09:24
1

#5 Just det en fråga jag funderade på. Är det någon skillnad mellan lockig och släthårig laperm vad gäller fällning? Om jag förstått det rätt känns den lockiga mer sträv och håret stannar i pälsen (därav sparsamt fällande). Men hur är det med den släthåriga varianten?

MonicaLagerquist
2016-04-21 16:00
0

#8 Jag ska fråga mitt bonusbarn han har en rakhårig La Perm.Men jag har aldrig hört honom klaga över katthår och han har haft katten i snart fem år.

Sanjica
2016-04-21 18:38
0

#9 Tack för artikeln. Läst den sedan tidigare. 🙂

#10 Tack det vore jättesnällt. Min fråga föder fler frågor. Är det någon skillnad mellan honor och hanar? Temperamentsmässigt t ex. Kanske lite dum fråga, då det nog är individuellt, men tänkte att jag ändå chansar med att fråga.

MonicaLagerquist
2016-04-21 19:02
0

Skillnaden mellan hanar och honor upplever ja är lika inom alla raser.Killarna är oftast lite "korkade" Gillar allt och alla.Tjejerna kan vara lite mer egensinniga.

Sanjica
2016-04-21 19:40
0

Okey. I och med att jag redan har en ragdollhona tänkte jag förmodligen vid ett framtida köp välja en hane. Så har man en av varje. (Sällskapskatt, inte till avel.) Det återstår att se hur det blir. 🙂

MonicaLagerquist
2016-04-24 17:09
0

Nu har jag pratat med mitt bonusbarn. Han säger att jans rakhåriga La Perm fäller vissa perioder men inte alls lika mycket som hans tidigare huskatter gjort.

Sanjica
2016-04-25 07:22
0

#14 Tack för ditt svar! Stämmer det att deras pälsar ändras efter kastrering? Dvs från att bli mer sträv till mer slät.

Sanjica
2016-04-25 07:25
0

Vill bara tillägga att jag var på Sydkattens mässa i Malmö igår och det var en fantastisk upplevelse. Fick en liten pratstund med Jenny med,kändes kanon. :) Och hennes lapermer var sååå fina.

MonicaLagerquist
2016-04-25 09:05
0

Nej jag har inte upplevt det så med pälsarna.

Vad bra at du fock träffa Jenny och hennes katter. Det passade ju väldigt bra in i tiden.

MonicaLagerquist
2016-08-10 16:12
0

Nu tycker jag att du ska presentera den lilla vackra tös som du har tingat-