Rexkatter iFokus

Rexkatter

Etikettdevon-rex
Läst 877 ggr
VT4ever
2016-08-12 16:11
0

Osäker katt? Devon rex

Hej min ena hane som jag köpte i februari är omplaceringskatt på tre år. När jag fick honom tog jag och kastrerade på en gång. Han viftar på svansen  så fort när man tar på honom. Man kan hålla i honom en stund men sen vill han ner från famnen. Han kommer inte och lägger sig i knäna och om han ligger någonstans och man börjar klappa honom så viftar han som vanligt på svansen och spänner sig lite för man ser det på klorna att han inte är avslappnad.  Uppfödaren sa att han var väldigt kelen som liten och gillade att hoppa upp på axeln som sin far då fadern hade jättefint temperament.  Han är Devon Rex. Det känns som att han är osäker och kanske därför viftar på svansen då han är osäkra på oss?  Vi har som sagt inte hunnit ha honom änns ett år då vi köpte honom i februari,  det kanske behövs mer tid för honom att bli trygg med oss? Jag vet inte men vad tror ni? Är nybörjare på katter. Vad kan jag göra, har ni nå tips? Kan tillägga att i början så hoppade han på mina axlar men jag råka skrika av ren instinktivt pga smärta då han använda sina klor och såklart blir han ju rädd om man skriker till. Nybörjarmisstag att låta högt. Så efter det så hoppar han inte längre, kan hända ibland men mkt sällan.

MonicaLagerquist
2016-08-12 17:29
0

Vad händerom du lyfter upp honom på din axel?

Stolt ägare till tre La permer

VT4ever
2016-08-12 17:32
0

Han blir inte kvar länge eller så vill han ner på en gång.

Vixxen
2016-08-12 17:45
0

Ge honom tid! Det kan ta lång tid innan han känner att han kan lita helt på er! Prova också att ha Feliway hemma!

VT4ever
2016-08-12 18:16
0

Har prövat feilway första månaden dem kom till oss och vi märkte skillnad på dem ganska fort positivt. Men ska köpa refill nu en månad. Tycker du jag ska ha feliway flera månader? =)

Vixxen
2016-08-12 18:26
0

#4 Märkte du en positiv skillnad i början kan det vara värt att prova att ha Feliway en länge period! 

Varje katt är en egen "person", alltså de är individuella och reagerar olika på förändringar och det tar olika lång tid för dem att knyta an och känna sig helt trygga. Därav mitt råd att ge honom tid!

VT4ever
2016-08-12 19:27
0

Få se hur han reagerar nu när jag får hem refill :) Jo jag får ge honom mera tid, kanske om ett halvår eller ett år så är det ännu bättre :P

nightingale
2016-08-24 11:31
0

Hej! Prova att utöka tiden långsamt på de aktiviteter som du tycker inte funkar. Lite svårt o formulera, men tex om du vill klappa katten så gör det bara korta stunder (kanske bara ett "klapp") så han inte hinner bli obekväm, så kan du utöka det när du märker att det kanske gjort honom lite mer avslappnad, till kanske två klapp osv osv Min katt hatar att bli klappad på magen, men från att ha fått en kattattack på handen så fort magen blivit nuddad, kan jag nu klappa den ett par gånger utan att han reagerar. Så prova upptrappning på er kise :) Samma sak med min katt gällande att hålla honom i famnen o gosa, han uppskattade det inte helt i början, men att ta upp honom, en kort stund, o sen sätta ner honom innan han börjar sprattla, så kan man utöka den tiden mer o mer efterhand… Men som med allt annat med djur, så är det nog tålamod som är hemligheten :) Lycka till med din kise!