Myter om katter.
Har du hört någon myt om katter som du vet inte stämmer?
Stolt ägare till tre La permer

Den bästa leksaken för en katt är ett garnnystan.
Myten/fördomen att om katten kissar på dig/dina saker så hatar den dig eller gör det för att jäklas med dig. 🥵
Att en tamkatt kan klara sig på egen tass i det vilda är ju också en klassiker.
// Harley
Att katter ska äta fisk, att det är bra för dem
Att torrfoder är bra för tänderna
Att katter måste ha torrfoder
Att katter inte mår bra som innekatter (det är ju individuellt)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har man katten i sovrummet kan katten se hur den sovande människans halspulsåder rör sig och p.g.a sin jaktinstinkt attackera och slita sönder den med tänderna.😮
Ja, det blev jag på fullt allvar varnad för av en vuxen människa när jag precis skaffat min första katt.
Sajtvärd Katter iFokus

Alla röda katter är hankatter.
Att alla honkatter måste få minst en kull ungar före kastreringen, annars mår de dåligt hela livet.

Att raskattsuppfödare hatar huskatter och är rädda för konkurrens och att det är därför de är emot huskattsavel.

Om raskattsuppfödarna slutade att föda upp och köpte en katt från katthemmet så skulle alla hittekatter omgåendet få ett hem och katthemmen skulle inte behövas.

Okastrerade katter jagar bättre.

Myt: En katt landar alltid på fötterna.
- De flesta katter gör det vid lägre fall, men det beror dels på katten och dels på hur högt fallet är. Av de katter som kommer in akut till veterinär efter en olycka har de allra flesta ramlat ner från en balkong. Därför bör du näta in din balkong eller endast låta katten vara där under uppsikt.

Att paddfärgade katter är mer lynniga än enfärgade katter.