Rexkatter iFokus

Rexkatter

Etikettcornish-rex
Läst 794 ggr
sarwen
0

Omplacera eller vad göra?

Vi har ett underbart syskonpar på snart 9 år. Roliga och knasiga och gosiga och nu när de är lite äldre också ganska lugna med rexmått mätt. Problemet är att de kissar inne då och då och har gjort det till och från i alla år. Vi har naturligtvis pratat med veterinär vid flera tillfällen, vi har bytt sand, vi har testat feromoner, vi harprovat olika sorters lådor, olika foder men det verkar inte ha någon effekt. Det är oftast i våra sovrum om det ligger klädesplagg, väskor etc framme eller om någon glömt en byrålåda öppen. Har fått tips om att det inte nödvändigtvis behöver bli likadant i ett nytt hem, men vem skulle vilja prova? Vad ska vi ta oss till? Vi älskar dem och vill ju inte behöva ta bort dem om det inte är absolut nödvändigt.

Aleya
1

Vi har en katt hemma hos mamma som kissar i sängen när ingen är där. Inte på nått annat ställe utan bara i mammas säng. Hon får rätt och slätt inte vara i sovrummet själv då hon inte sköter sig. Hon kissar inte då någon sover i sängen utan bara då den är tom. Testa med begränsad rörlighet då det kommer till sovrummet och stäng alla lådor och minska ställen att kissa på. Det är mitt tips

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sommarek
3

Kan ni inte bara ta bort allt sånt som de brukar kissa på och se vad som händer?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

MonicaLagerquist
1

Hur många lådor har ni och vad har ni för lådor.

På kattstatus sidan finns många bra tips.

http://www.kattstatus.se/index.html

http://www.kattstatus.se/sida19.html

Stolt ägare till tre La permer

sarwen
0

Tack för svar. Kollar tipsen! :-)

Vi har provat öppen låda och sån med tak. Vi har provat att ha två lådor, en på varje våningplan (bor i villa) och två på samma och att ha en enda. Vi har provat klumbildande sand, pellets och såna där kristaller (det var värst, då hade vi kiss överallt!)
Vi har provat att stänga om sovrummen (då blev det en soffkudde som ramlat ner på golvet och lådan med alla dvd-filmer som barnen lämnat öppen. 
Om vi lämnat en hög osorterad tvätt kan det bli den. Eller min handväska. 
Om sonen (8 år och slarvig) lämnar ett par jeans eller vad som helst på golvet i sitt rum blir det där.
Bordduken som hängde ner på sidorna blev doftmarkerad/stor kissfläck.
Härom veckan kom ena katten upp i sängen när vi låg där på morgonen och kissade/markerade rakt på väggen bredvid min huvudkudde så det bara rann. 

Det händer inte varje vecka utan periodvis och det går ibland en månad emellan.

Vi har tvättat och tvättat och behandlat med ättika för att få bort doften. 

Fler tips?

MonicaLagerquist
1

hur bor ni.finns det andra katter utanför som stressar era katter

[helga21]
1

Har ni kontrollerat om de har någon UVI eller idiopatisk cystit?

Anna-kajsa
1

Såg inte i texten om de var kastrerade? Min hankatt kissade inne innan han blev kastrerad och fortsatte efter också. Jag kastade ALLT han kissade på (blev lite dyrt) och hade peppar runt nya soffan där han inte fick vara (ville inte ha kiss i den även om den var inplastad. Körde även med feromoner (jag sov bra av dem😊). Slutligen uppörde kissandet och han kissade inte ens när han var borta hos kattvakt, nu 1 år senare helt kissfri. Däremot kissade honan, som aldrig varit problem med, hos kattvakten i deras säng 1 gång sen inget mer. Hoppas ni hittar någon lösning! Kanske oroliga för nåt eller nåt nytt i familjen.

Anna-kajsa
1

Tillägg till mitt ovan. Hanen kissade liksom era för det mesta på sådan som ramlat ner eller blivit lagt på golvet av misstag.

sarwen
0

Tack för alla svar. De är kastrerade sedan många år. Vi bor i ett väldigt lugnt villaområde och de får gå ut (hanen går gärna ut till och med så här års, honan ligger på elementet). Det finns förstås andra katter i området och tidigare (för flera år sen) vad det lite slagsmål, men inte på länge nu. Det är möjligt att det är nåt som påverkar, men det är ju inte nåt jag direkt kan ändra så jag hoppas att det är något annat. 
Vi har varit hos veterinären som inte hittat några fysiska problem (det var också från veterinären vi fick sånadär feromoner).

MonicaLagerquist
3

Att hankatten får gå ut kan påverka.

Han kan bli stressad av det och sen vilja markera sitt revir inne.

flis
1

Ni kan ju testa att ha dem inomhus ett tag  för att se om kissandet upphör.

sarwen
0

Nu när du säger det Monica så har det faktiskt varit så att han flera ggr kissat för att han vill gå ut och vi inte har varit tillräckligt snabba (tex om vi sover och han får för sig att han vill ut).