Rexkatter iFokus

Rexkatter

Etikettla-perm
Läst 1317 ggr
Tildis
2017-03-08 18:50
0

La Perm köp

Hej, Jag och min familj funderar på sikt (om ca 2 år) att skaffa katt då vår yngsta dotter blivit 4 år. Jag har fastnat för La Permen! För temperament, friska hälsa och pudelpälsen! Är La Perm en passande ras för en barnfamilj och som nybörjarkatt och ensamkatt? Jag tror att en kattras som är "lagom" i det mesta skulle passa vår livsstil och personligheter. Jag har haft en sheltie (minicollie) som trodde hon var katt:) så djurvana har jag. Kan man ha endast en La Perm? Vi arbetar båda två om dagarna samt logistik med förskola etc så katten kommer vara själv på dagarna fram till senast 16:00. Vi bor i villa med stor tomt norr om Stockholm, men spontant tänker jag mig en innekatt som kan vänjas vid sele för utgång ibland, främst den varma delen på året. Skulle oroa mig annars för kattens säkerhet. Då vi bor nära en skola där barn lämnas/hämtas av bilburna föräldrar. Sover de på natten eller är det röj och lek?Har läst lite och förstått att de är mkt sociala individer, vilket är jätte trevligt, men är de väldigt "på/klängiga" hela tiden eller går de undan ibland för att de själva vill vara ifred? Hundlika är de lite har jag läst, men kan man uppfostra dem på liknande sätt. Tänker tex om man kan lära dem att inte springa ut genom en öppen ytterdörr, eller vara uppe på bordet när man äter etc. Hur ska vi tänka kring val av kön? Kattunge eller vuxen (pensionerad) katt kanske? Tänker även vara lite kattvakt innan kattköp för att bli lite "varm i kläderna" Vi vill ta reda på så mkt fakta som möjligt innan ett ev La Permköp! Berätta gärna om din La Perm!😊 Det blev många frågor:) Hälsningar Matilda

MonicaLagerquist
2017-03-08 19:24
0

La Permen passar ypperligt i en barnfamilj. Eftersom att det är en okomplicerad och lagomkatt passar den bra som första katt.

Många uppfödare säljer inte kattungar som ensamkatter.Jag gör det med den brasklappen att man får vara medveten om att katten vill ha sällskap så får man helt enkelt köpa en till.

Många av de som köpt katt av mig har återkommit efter en tid och köpt en till.

Jag och många med mig säljer inte katter till de som tänker släppa ut katten på egen tass. Promenad i koppel eller rastgård eller innätad balkong är tryggare för katten.

Alla katter kan uppfostras. Mina katter vet mycket väl vad NEJ betyder. Sen att de är ögontjänare och testar igen är en annan femma.

Valet av kön där skulle jag säga att en hankatt som kastreras i tid är det bästa.

Dels är de oftast mer tillgivna och dessutom är operationen enklare.

Jag har ju cornishar också.De är betydligt mer klängiga och på är La Permen som är lite mer lagom.

En helt underbar ras. Ni är välkomna att komma hit och kika på mina La Permer om ni vill.

I början på april får vi förhoppningsvis kattungar.

Stolt ägare till tre La permer

Tildis
2017-03-08 20:07
0

Tack för snabb respons även här Monica. Var finns du om man vill hälsa på? Hälsningar Matilda

MonicaLagerquist
2017-03-08 20:22
0

Örsundsbro mitt mellan Enköping och✨ Uppsala

Tildis
2017-03-08 21:16
0

Aha, det var ju inte så långt bort från Stockholm! Jag hör av mig för ett besök eventuellt i vår om det passar😺

MonicaLagerquist
2017-03-09 07:54
0

Ja gör det.