Julblommor
En julhälsning med en tråkig påminnelse om att komma ihåg att göra en extrakoll efter Giftiga växter! Katterna och jag är hos föräldrarna över jul, och en stund efter vi ankommit så ser jag att ena katten slickar sig om nosen som han gör när det är dags att spy. Flyttar honom från mattan han sitter på och frågar om det är några giftiga blommor kvar framme (den här katten äter allt) - men allt ska vara bortrensat och flyttat till undervåningen. Ser att det är ett ca 1-2cm långt blad i det som kommer upp och lyckas sedan hitta en Tazett (julblomma, lökväxt) som är kvarglömd där en liten snutt är avbiten. Jag ringer till veterinären och bekräftar att det är öppet dygnet runt, vad jag ska hålla koll på (allmäntillstånd, slöhet, feber, toabesök, vattenintag). Får info om att det kan vara bra att komma in senare för att ta blodprov för att kolla att njurfunktionen är ok. Fyra kräkningar blir det totalt, under kort tid. Han är lite sänkt en stund, vanligtvis en mycket aktiv och påhittig katt så det är lätt att se när något avviker. Han sitter stilla på golvet med svansen runt kroppen. Kollar slemhinnorna som är normala och fina. Självklart har jag glömt hans normaltemp men han har ingen tydlig feber. Han repar sig snart, och jag har nog aldrig varit så glad över hans dumheter som när han hoppar upp på köksbänken för att öppna ett av skåpen :) Så, glöm inte att ta ett extra varv för att spana efter bortglömda julblommor om ni är på vift med katterna. Önskar er alla en riktigt god jul!

Ja man måste vara försiktig med julblommor då många är mer eller mindre farliga för katterna.
Stolt ägare till tre La permer