Import
Tänkte kolla runt lite om det är någon här som har importerat en katt från främst Polen? Vad hamnar slutsumman på totalt? Är lite intresserad av att importera en Devon Rex, men har ingen som helst koll på vad de borde ligga på för pris eller vad man ska ha i åtanke? Tanken är främst en devon att ha med på utställningar! :) Någon som har erfarenhet eller goda råd? Har medveten om att katten behöver pass + vaccinationer och allt annat som ska tillhöra en raskatt (stamtavla, ägarbyte etc)

Jag har tagit hem en katt från Ryssland. Betalade 1000 Euro för katten. Det var en Cornish Rex hona. Detta var för snart fyra år sen.
Jag köpte katten av en uppfödare som en vän till mig kände väl.Skulle nog inte våga köpa katt utan rekommendationers från annan uppfödare.
Hade tur så katten reste med en kattdomare från Ryssland till Arlanda där vi hämtade katten och domaren och dealen var att vi skulle köra hem domaren som bor i Uppsala. Vilket var enkelt för oss som bor straxt utanför Uppsala. Jag betalade inget för kattens flygbiljett eftersom att den reste med domaren på dennes biljett som den ryska klubben betalade eftersom att domaren dömt den helgen.
Sen bodde katten hos en av mina söner tills dess att alla tester var klara.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har kollat lite på en Facebook-grupp som heter ”Devon Rex kittens”, där säljer vissa uppfödare till andra länder medan vissa gör det inte. Får kolla runt lite med ”min” uppfödare och se vad hon säger, vet att hon importerat någon devon från Ryssland! Sen är dom väl dyrare beroende på om du ska ha dom till avel eller som sällskapskatt? Läst att vissa säljer till utställning/avel medan andra bara säljer till sällskap. Låter lite krångligt att få ihop allt, vi bor nere i Småland så blir ju en bit att åka om man ska hämta missen på Arlanda/Landvetter. Hur funkar med med papper och sånt om man köper från utlandet?

Lite olika med paper beroende på varifrån och från vilket förbund man köper.
Jag hade lite problem först med min ryska imoprt då deras förbund inte hade lika många led i stamtavlan.Men med lite hjälp från kattdomaren så löste det sig.
Man måste vara noggrann så att det finns papper på katen och att de stämmer så att man kan få ut stamtavla på katten.
Sen är det ju så att vissa länder kan "stängas" snabbt.Har en vän som skulle köpa katt från Frankrike och just när hon skulle hämta katten dök det upp ett rabiesfall i Frankrike så alla gränser stängdes .
Det finns ju transport hjälp at få och sen finns det personer som gärna ställer upp och åker och hämtar katten mot viss provision. Jag har ett namn på en person som är van att åka världen runt för att hämta och lämna katter.
Stolt ägare till tre La permer