Rexkatter iFokus

Rexkatter

Etikettövrigt-om-rexkatter
Läst 236 ggr
MonicaLagerquist
0

Hur dricker dina katter?

Hur och var dricker dina katter?

Stolt ägare till tre La permer

OberonsMatte
1

När Moltas fick diagnosen njursvikt för drygt ett år sedan ställde jag fram vattenskålar lite överallt för att uppmuntra vätskeintaget. Innan dess hade de vatten i en rostfri bunke på matbordet, men nu finns även porslinsskålar med vatten i alla fönster och på badrumsgolvet (jag har inga toalådor där).

Moltas och Rubens favoritskålar är den som står i sovrumsfönstret och de i vardagsrumsfönstren (med fördel för den i sovrumsfönstret). Oberons är definitivt den som står i badrummet (är den i diskmaskinen när han vill dricka sitter han där och väntar tills den kommer tillbaka igen, men jag ser nästan aldrig någon annan dricka ur den). Milou dricker fortfarande mest ur den gamla vanliga som står på köksbordet.

Moltas och Ruben dricker ibland även ur vattenkastrullen som står på spisen när den är avstängd. Oberon och Moltas visar ibland att de vill dricka ur kökskranen (om jag gör strålen tillräckligt smal och jämn). När vi är ute har de en vattenskål på baksidan som Moltas och Ruben nästan alltid passar på att dricka ur.

Oberon gräver alltid lite med framtassarna på golvet innan han börjar dricka, så han är den av mina katter som har mest kvar av den nedärvda instinkten att gräva fram vattenhål, vilket förmodligen var väldigt länge sedan någon i hans släktled behövde göra eftersom han är en Ragdoll.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
1

Mina katter har en mängd porslinsskålar med vatten runt om i huset. När vi hade hund så drack de gärna ur hundens stora rostfria skål.

Sommartid har de vattenskålar i uterummen där jag regelbundet lägger i isbitar.

Pyttelite
1

Jag har några trevliga porslinskannor som kissen gärna dricker ur. Hon behöver inte böja sig så mycket för att komma åt vattnet - ser lite roligt ut.

Sen har vi haft några fontäner men inte just nu.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Dioramabyggare
1

Hennes vattenskål står i hallen. Ett tag fick den stå i köket, bredvid foderskålen, men då vägrade hon totalt att dricka av vattnet, så sedan dess står den i hallen.

MonicaLagerquist
1

#4 Ja katter brukar inte vilja ha vattenskålen bredvid maten.

kara_murray
0

Jag har skaffat en vattenfontän som katterna älskar att dricka vattnet ur. På sommaren får jag komplettera med en vattenskål på balkongen, den är av lergods och håller vattnet kallt bra. Jag lägger även i isbitar i vattnet på sommaren.

Carmarino
0

#4 Mina katter har vattenskålen några decimeter från matplatsen, och de dricker gärna vatten där. Har nog alltid haft vattenskålen i närheten av maten utan att katterna vägrat dricka, så det är nog olika.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ