Citra kommer hem
Tyvärr så blev Citra sjuk så jag har köpt tillbaka henne och imorgon kommer hon hem till oss igen.
Nu håller vi tummarna för att hon ska tillfriskna och att allt ska gå väl.
Stolt ägare till tre La permer
Så tråkigt. Hoppas verkligen att hon tillfrisknar. ❤
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

#1 Det tror jag att hon kommer att göra med lite medicin och omvårdnad.
Jag tar tillbaka henne för att jag har mer erfarenhet ochtid att lägga på lillkatten.
Det är ju ett heltidsjobb att sköta sjuka katter.
#2: Skönt att hon är i trygga händer. 😻
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Va fint av dig att du tar tillbaka katten, det tyder på en ansvarsfull uppfödare!☺
Vad är det för besvär katten har och kommer den att flytta tillbaka till samma köpare? Nyfiken…😻😊
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Vad tråkigt att Citra har insjuknat och väldigt fint av dig att köpa tillbaka henne och ta hand om omvårdnaden. Som köpare hade jag nog inte klarat av att skiljas från katten oavsett vad den drabbats av. Hur gammal är hon och hur länge hann hon bo i sitt nya hem?
Sajtvärd Katter iFokus

Citra är född 19/8 och hon flyttade den 21/11 så hon har ju inte varit borta härifrån så länge.
Matte känner att hon inte kan ge Citra den omvårdnad som hon behöver just nu.

Citra har Tritrichomonas foetus.
Mina katter är uppenbarligen friska bärare.
Jag har varit i kontakt med min veterinär och väntar på att Citras veterinär ska ringa upp mig.
I dags läget så tycker min verterinär inte att vi ska behandla mina friska bärare utan jag stänger mitt katteri tills dess att katterna har läkt ut smittan och fått tre negativa tester med en viss intervall.
Mer info om TF finns här.
https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/tritrichomonas-foetus-hos-katt/
#7 Vilket elände…och extra jobbigt när det drabbar en aktiv uppfödning. Det enda "positiva" är väl kanske att det inte krävs lika omfattande miljösanering vid TF som vid t.ex. Giardia.
Sajtvärd Katter iFokus

Sen med tanke på pandemiläget så kan jag ju lika gärna vara hemma och skura och sköta sjuka katter.
Nu har jag pratat med behandlande veterinär och jag kommer att få journalkopior imorgon.
Oj, vad jobbigt! Känner med dig Monica!
Åh.. vad tråkigt att det blev så. Men ändå skönt att hon får komma tillbaka till dig. Hoppas att hon blir bra igen. Tråkigt att du måste pausa/stänga ditt katteri. Du tar verkligen ett bra ansvar som uppfödare.

Det är tufft men jag känner att det är bäst att Citra får komma till oss.
Nu får vi se framåt och hålla tummarna för att hon blir bra snabbt och att vi kan testa alla katter negativt enligt planen.

Nu ska jag straxt göra iordning ett rum dör Citra kan bo till en början.
Hur testar man för TF ?
SE*Husråttans NFO & Laperm
#14: Man tar avföringsprov . Det ska helst innehålla så lite kattsand som möjligt.
https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/tritrichomonas-foetus-hos-katt/

Som tidigare skrivits så är det avföringsprov som gäller.
Jag kommer att göra det hos veterinären som kan ta direkt från anus,