REXKATTER Vecka 22
God morgon
Sängkläderna går i tvättmaskinen och förhoppningsvis ska vi till Fonus idag.
Sen ska vi kolla upp om vi får börja röja svärmors lägenhet eller om vi måste vänta.
Stolt ägare till tre La permer
#0: När min mor dog började vi röja samma dag. Vi hade bara fem dagar på oss innan vi måste lämna det. Så det är tydligen olika på olika orter.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Med tanke på konflikten mellan min man och hans syster törs vi inte röra något förens vi har en fullmakt
Vi har egentligen också bara fem dagar på oss.
Röjer vi det inom fem dagar så slipper vi flyttstäda.
#2: Så trist när det är så. Får ni lov att ha sakerna kvar längre än fem dagar?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jag ringde och skulle boka tid hos en just för att få råd. Tidigaste tiden var 21 juni
Så istället beslöt jag mig för att jag helt enkelt ringer min svägerska. Sagt och gjort.
Hon var väldigt otrevlig och hotade mig.
Jag behöll lugnet och sa bara att om ni vill ha något från Astas lägenhet så får ni komma och hämta det idag eller imorgon
Då frågade hon vad vi tagit. Jag sa bara att vi självklart inte tagit något och att personalen har låst lägenheten . Då frågade hon om det fanns något av värde i lägenheten varpå jag svarade att Astas saker finns där
Hon frågade efter Astas smycken om vi hade snott dem. Vilket vi så klart inte gjort utan de ligger i byrålådan.
Efter att hon vräkt ur sig en massa otrevlig heter bad jag henne att försöka vara vettig och ta det som en vuxen människa och hon undrade var och hur Asta dött.
Jag vet att personalen ringde henne när Asta lades in på sjukhuset och att läkaren fick hennes telefonnummer.nu hade han inte ringt men det är ju inte mitt fel.Läkaren visste om att vi inte hade någon kontakt med min mans dyster.Nåväl hon och hennes man får åka till lägenheten idag och ta vad de vill ha gärna allt så vi slipper tömma lägenheten.
Sen undrade hon hur Asta skulle begravas och jag berättade att vi har en tid på Fonus imorgon och att det blir som Asta vill.
Det här är då jobbigt och vi mår så dåligt.
Konflikten började 2014 och sen dess har Asta knappt haft någon kontakt med din dotter och sen Asta flyttade till Örsundsbro har det blivit etter värre.
#4: Väldigt tråkigt att det ska behöva vara så. Har tack och lov sluppit allt sådan, men det var en del bråk när min mormor dog. Vissa av mina morbröder var väldigt giriga, trots att de knappt hade besökt mormor de sista åren. Min mor föreslog att var och en skulle få tillbaka det de hade gett till mormor och morfar, men det ville inte bröderna (för de hade inte gett henne särskilt mycket). Så istället bestämde de skulle dra lott om sakerna, vilket innebar att min mor knappt fick något för hon förlorade nästan alla lottdragningar.
Min bror och jag har däremot samarbetat väldigt bra både när min far och min mor dog. Så det var aldrig något bråk om vem som skulle ha vad. Om det var någon sak som vi bägge ville ha så var det alltid någon av oss som sa "ta den du". Det är tillräckligt jobbigt ändå när någon dör, så det är trist om det ska bli bråk också.
Hoppas det löser sig för er, och att ni slipper ha med din mans syster att göra när allt är överståndet.

Det ska bli intressant att se imorgon vad de har plockat med sig.
Det finns en skänk och ett barskåp som säkert är värdefulla och i testamentet står att min man skulle ha barskåpet och hans syster det andra.
Men jag och min man kom överens om att de får ta det de vill ha bara för att vi inte orkar bråka med dem.
#6: Ibland måste man ge efter för att inte själv må dåligt. Tråkigt om de tar bägge, men om de vet vad som står i testamentet så kanske det kommer att "gnaga i samvetet" för dem efter ett tag. I så fall har de bara sig själv att skylla.

De vet vad som står i testamentet.
Ärligt talat så går vi emot svärmors önskan eftersom att hon sagt att hon inte lägre har någon dotter och att hon minsann inget ska ha

God morgon
Fixat en kycklingsallad till lunch.antar att vi kommer att vara trötta och slut efter besöket hon Fonus
Mulet och regnet hänger i luften.
#8: Ja, fast tyvärr går det ju enligt lagen inte att göra någon arvlös, oavsett vad som står i testamentet. 😔

Hon blir ju inte arvslös utan det som finns kvar efter Asta kommer ju hon och min man att dela på .
#11: Tänkte mer på att din svärmor inte ville att hon skulle ha något alls.

Det fanns en bostadsrätt i Solna som hon inte fick del
i utan det gav svärmor till min man.
#13: Om systern får veta det så kan hon kräva att den summan ska avräknas från arvet. Åtminstone tror jag att det är så när det gäller så pass dyra saker.

Nej vi har varit i kontakt med en jurist i samband med försäljningen då allt har gått rätt till.
S länge man lever så hör man vad man vill med sina pengar.
Hon har ju kunnat ge pengarna till katthemmet och haft sin rätt att göra det.

God morgon
Igår plockade vi ihop svärmors saker
Fyra lådor till loppis åtta säckar plus lite små möbler till toppen.
Den tog jag hem lite dukar och fotografier och små krafs
Bamse har flyttat hem till oss också.
Idag ska vi köra sakerna till loppis och tippen.
De möbler som systern ville ha tog hon inte med sig
Mulet och elva grader
#15: Så bra att ni kollade upp det. Annars kan det bli problem senare.

Senare har redan inträffat.
Då hans syster gjorde en.polisanmälsn som lades ner för att brott ej kunde styrkas
Det finns gåvobrev och ljudinspelningar där svärmor pratar med juristen.
#18: Tur att ni var så väl förberedda och hade tillräckligt med bevis. 👍

God morgon
Tog mig en liten sovmorgon idag.
Både jag och manen är helt slut.
Hjärnan fungerar inte som den ska och kroppen värker.
Det här med svärmor och allt kring det har tagit hårt på oss
Regn och elva grader
- Redigerat 2022-06-02 09:00 av MonicaLagerquist

God morgon
Få var det fredag igen.
Det ska visst bli hyfsat väder så vi ska försöka fixa lite i trädgården.
12 grader än så länge mulet

God morgon
Idag är det sol och 13 grader.
Bonussonen fyller år idag
Ha en skön lördag
- Redigerat 2022-06-05 06:25 av MonicaLagerquist

God morgon
Det ser ut att bli en fin dag
Mannen ska på loppis
Ha en skön avslutning på veckan