Rexkatter iFokus

Rexkatter

Etikettövrigt-om-rexkatter
Läst 75 ggr
Mojma
0

Tångbett dåligt?

Hej!

Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett.

Kattungen är 5 månader men nu räknar vi med att tångbettet är permanent (det hade veten sagt vid besiktningen också)

Då är såklart frågan: är det något katten påverkas av? Både under och överbett kan ju orsaka smärta hos katten. Hittar ingen direkt info kring just tång.

Någon kunnig som vet?

MonicaLagerquist
0

Vad ska den veterinären som upptäckte bettfelet ?

Vilken ålder hade katten då ?

Vilken ras gäller det?

Vad ska du ha katten till Avel Utsällning eller sällskap`?

Känner som jag ställer fler frågon är vad jag ger svar men det är mycket som spelar in

Vissa raser tex CRX har ibland som små kattungar fem till tolv veckor underbett och får sen som vuxna en väldigt fin profil med en snygg och korrekt haka

Stolt ägare till tre La permer

Mojma
0

Eftersom jag inte var med vid besiktningen så säger jag vad säljaren sa o det var ish "han har tångbett o det brukar kvarstå"

Vet inte vilken ålder men den är nu 5 mån, så gissar från kanske 14 veckor upp till kanske för 1 månad sen. Kan såklart fråga men.

Selkirk Rex.

Sällskap, så den ska ej avlas på men jag är rädd att få en katt med bettfel som då ev orsakar katten smärta i framtiden. (Om det kanske dessutom kan gå mot en underbett genom växten)

Vad tror vi? 😊

MonicaLagerquist
0

Jag har dåliga erfarenheter av SRL och deras tänder,Nu är det många år sen och förhoppningsvis har uppfödarna tagit tag i det.

När jag läste ditt inlägg misstänkte ag att det var en SRL.-

Ta katten till en vetrinär innan köp och var med och fråga veterinären.

Stolt ägare till tre La permer

Mojma
1

#3: tack, det är nu tänkt så, så jag hoppas uppfödaren är okej med att ta kisse till en vet med kunskap på tänder. Bäst för alla, man vill ju varken ha "glädjemätare eller fällning i onödan". 😊