Annons:
Etikettdevon-rex
Läst 1019 ggr
[Devya]
3/3/17, 1:53 PM

Seriös uppfödare, hur vet man?

Jag har redan postat det här i forumet Katter men tänkte även sätta ut det här eftersom jag letar efter en Devon Rex

Jag förstår inte riktigt hur man ska göra för att hitta en seriös uppfödare. Den katt vi har nu kom ju faktiskt från en "seriös uppfödare" men alla blev omhändertagna och fick åka till ett katthem. 

Jag kollade upp en sida som visade vara den här uppfödarens egen webbsida. Där stod det att alla fick ett chip, europeiskt pass och en stamtavla. Kissorna skulle också vara minimum 13 veckor gamla när det var ok att ta dem hem. De skrev också ut att de ville hitta bra hem för deras katter och så vidare.

Sen igen tyckte jag att deras hemsida var väldigt oprofessionell och jag tyckte att de hade lite för många olika katter. På det viset sållade jag bort den här sidan ganska snabbt och när jag sen tittade på bilderna så insåg att det var just härfrån min kisse kom.

Men det finns säkert en massa andra uppfödare som är lika skit som den här uppfödaren men som har bättre websidor. Hur gör man för att inte falla i fällan??? Det känns som om det är omöjligt att veta om man har att göra med en seriös uppfödare eller inte. Kanske man alltjämt bara borde skaffa katter från katthemmet för att vara på säkra sidan att man inte stöder något oseriöst?? Hur har ni gjort?

Annons:
Babydino
3/3/17, 2:00 PM
#1

Personligen tycker jag att de flesta har hemsidor som inte är speciellt professionella. Men det ska inte vara det som avgör. Alla kan ju faktiskt inte koda hemsidor bara för att de har katter. 

Besök uppfödaren och se hur det är i hemmet, se katterna live osv. 
Är de reggade i SVEARK? Finns intyg på vaccination, kastrering, chip…. etc

[Devya]
3/3/17, 2:30 PM
#2

#1 Nu glömde jag att nämna en viktig detalj, jag letar inte efter en uppfödare i Sverige. 

Det stämmer att websidorna behöver inte matcha med hur seriösa de egentligen är. Däremot blir jag misstänksam över att se om en uppfödare har maine coons, Devon Rex, Selkirk Rex och Cornish Rex. Kan det vara en indikation på att en uppfödare är inte seriös? Att ha alltför många olika raser?

Jag tänker definitivt besöka den uppfödare jag bestämmer mig för sen. Intyg på vaccination och dylikt tänker jag även fråga efter. Låter som vettiga förslag då man inte kan avgöra hur seriös en uppfödare är på basen av deras websidor.

Kan man linka här till den oseriösa sidan som jag hittade? Jag tror inte den är i bruk mera eftersom de katter som finns där har redan blivit omhändertagna och steriliserade.

MonicaLagerquist
3/3/17, 2:43 PM
#3

Antalet raser har väl inte att göra med om man är seriös eller inte.

Orkar man och har plats så kan man väl lika gära ha fyra honor av olika raser som att ha fyra honor av samma ras.

Jag skulle nog dra öronen åt mig om en uppfödare har 10 -20 honor i avel och "spottar" ut kattungar på löpande band.

Stolt ägare till fem La permer

[Devya]
3/3/17, 3:02 PM
#4

#3 Just den här uppfödaren hade över 40 katter. Hemma hos sig. Det här fick jag dock endast veta från katthemmet och inte från uppfödarens hemsida. Så det här får man ju inte veta annars. 

Förstår dock inte hur pass seriös man kan vara med så många olika raser och dessutom hade de även ett par hundar. Jag har alltjämt haft för mig att en seriös uppfödare håller sig till högst 2-3 stycken olika raser men sen igen kan det mycket möjligt vara jag som har fördomar nu. :) Om jag kan välja så går jag dock endast till en uppfödare som fokuserar på endast en ras och som inte har alltför många katter hemma hos sig.

MonicaLagerquist
3/3/17, 4:01 PM
#5

#4 Hade uppfödaren 40 katter hemma hos sig när att gick åt skogen eller hade uppfödaren 40 katter under den tiden h*n hade uppfödning?

Ibland går det överstyr och folk samlar på sig för mycket katter.

Stolt ägare till fem La permer

[Devya]
3/3/17, 4:55 PM
#6

#5 Hela 40 katter blev omhändertagna och förda till katthemmet. De alla hade stamtavlor och dylikt, men katterna mådde ju inte alls bra där de bodde. Alltför många katter på ett och samma ställe. Den ena hunden de hade, hade en massa utväxter i ansiktet och de hade inte ens tagit stackarn till veterinären.

Jag vet faktiskt inte om uppfödaren hade alla dessa katter inne i deras hus eller i ett "shed" på gården. Det enda jag vet är att  alla katter var på ett och samma ställe då de från katthemmet skulle åka och hämta dem. Det berättade de på katthemmet åtminstone.

Hur den här uppfödaren kunde ha alla katter checkade och dylikt förstår jag inte. De skrev en sak på hemsidan och i verkligheten var det ju inte alls så. Så de kan skriva en väldigt många smarta och fina saker på hemsidor men verkligheten kan se så otroligt annorlunda ut. Jag kommer dock se till att besöka den uppfödare jag bestämmer mig för men sen igen kan de ändå lyckas lura en.

Annons:
MonicaLagerquist
3/3/17, 5:22 PM
#7

#6

Jag har själv blivit blåst av en uppfödare som jag litade på och haft ett långvarigt sammarbete med så tyvärr alla uppfödare är inte seriösa.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
3/3/17, 5:23 PM
#8

Tyvärr finns det idioter även bland registrerade uppfödare. Man får försöka hitta uppfödare som folk rekommenderar.

[Devya]
3/3/17, 6:15 PM
#9

#7 Jättetråkigt det där. Jag har svårt att förstå hur dessa människor ens kan tycka om katter om de inte försöker göra ett bra jobb med kattaveln.

#8 Sant, men inte alla som rekommenderar uppfödare vet vad de talar om så det blir lite svårt där också, tyvärr. =( Vet av vissa som rekommenderade en bara för att de hade så fina katter och det sa ju inte mig så mycket alls.

Upp till toppen
Annons: