Annons:
Etikettövrigt-om-rexkatter
Läst 317 ggr
MonicaLagerquist
2018-03-10 09:19

Är din rex överviktig

Övervikt hos katter ökar markant. Fler och fler katter drabbas av sjukdomar pga sin övervikt.

Hur står det till med din rexkatts vikt?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Pyttelite
2018-03-10 09:24
#1

Jag har svårt att föreställa mig en överviktig rexkatt för dom jag har bekantskap med har så mycket energi så de har ens ingen möjlighet att bli överviktiga. Jag uppfattar det som att rasen är mycket aktiv så att det inte ens går att lagra fett på dom :)


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


MonicaLagerquist
2018-03-10 09:32
#2

#1 Tyvärr är det inte så.Jag har träffat på alltför många rexkatter av alla rexraser som är rejält överviktiga.

Stolt ägare till fem La permer

Pyttelite
2018-03-10 09:47
#3

Så tråkigt - det är krångligt när katter blivit överviktiga eftersom de kan bli sjuka om man bantar för fort. Bäst är det att hålla koll på maten och motionen innan det händer.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


MonicaLagerquist
2018-03-10 09:49
#4

Jag väger mina katter regelbundet för att ha koll så att vikten inte drar iväg eller att katten tappar i vikt.

Stolt ägare till fem La permer

Pyttelite
2018-03-10 09:53
#5

Det är klokt att åtminstone väga vid den årliga vaccination- och hälsokontrollen. Edit:Ibland får man oväntad hjälp eller stjälp med den automatiska stavningskontrollen, ändrat nu :) Vaccinering är inte en hälsofara!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


MonicaLagerquist
2018-03-10 10:40
#6

#5 Fast ett år mellan vägningarna är lite väl långt. Går katten upp så hinner den öka rejält på ett år.

Framförallt på långhåriga katter kan fetman döljas väl.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Pyttelite
2018-03-10 10:47
#7

Hos min vett förs vikten in i journalen och skulle den stiga eller sjunka drastiskt vet jag att jag får god hjälp därifrån. Övrig tid kollar jag hur hon är i hullet då jag kammar, borstar eller gosar. Alla katter är individuella och har sina egenheter. Vår katt har ett mindre bra beteende när det gäller torrfoder vs blötmat. Hon äter inte blötmat å andra sidan överäter hon inte och dricker bra. Andra katter vi haft har regagerat olika men det är viktigt att hålla daglig koll.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: