Annons:
Etikettövrigt-om-rexkatter
Läst 332 ggr
MonicaLagerquist
11/5/18, 8:07 AM

Sälja katt på avbetalning

Som uppfödare får man ibland frågan om man säljer katt på avbetalning.

Vad tycker ni om det?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
NatasjaHemby
11/15/18, 11:52 AM
#1

En ny köpare som kommer och frågar om avbetalning = blankt nej. Om man sparar de pengar som katten kommer att kosta i löpande utgifter varje månad så tar det inte många månader innan man har sparat ihop köpesumman. Klarar man inte av att spara ihop köpesumman klarar man troligtvis inte heller av att ge katten det den behöver i forma av mat, sand, försäkring och veterinärvård. Dessutom är det som bäddat för trubbel med riskerna att köparen "försvinner", säljer katten vidare innan den är betald, katten avlider innan den är betald o.s.v. 

Nu har jag dock precis gjort ett undantag från min egen regel i samband med en lite speciell situation. En person som nyligen köpt en kattunge av mig har nu även fått ta emot ett kullsyskon på halvfoder (= ska betala halva köpesumman) och eftersom detta skedde ganska spontant så önskade köparen/fodervärden att få dra ut lite på betalningen. Här tänker jag dock att om jag litar så mycket på en person att jag låter denne föda upp en kull åt mig så löser sig allt det andra också. Det var mycket som skulle klaffa i denna situationen och betalningen känns relativt oviktig i förhållande till de andra bitarna.

SE*Simbelmynes

MonicaLagerquist
11/15/18, 12:45 PM
#2

#1 I det fallet hade jag också gjort ett undantag.

Stolt ägare till fem La permer

NatasjaHemby
11/15/18, 3:00 PM
#3

#2 Ja, det känns mer som att fodervärden gör mig en tjänst än tvärtom om man nu kan se det så. Trodde aldrig att jag skulle låta någon köpa katt på avbetalning men nu är ju inte detta något vanligt köp. Fodervärdskap är ju också en typ av avbetalning om man ska hårdra det, eftersom man betalar för katten med kullarna.

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: