Annons:
Etikettcornish-rex
Läst 305 ggr
Marit H
2019-05-08 11:31

Skriker vid dörren och på balkongen

Frågan: Hur kan jag få katten att sluta vråla och hur kan jag aktivera honom mer? Lång och lite rörig bakgund: Min ena katt skriker på balkongen och vid ytterdörren hela sommarhalvåret. Från början var det bara på balkongen men efter att han fått gå ut i sele började han skrika vid dörren också. Han vill inget hellre än att gå ut. Han ÄLSKAR verkligen att gå ut i koppel men då tar vrålandet verkligen fart och jag har inte möjlighet att gå ut med honom varje dag. Jag försöker aktivera honom inomhus så gott det går, men mina idéer för aktivering har tagit slut. Han är smart, social, extremt nyfiken och vill att det händer saker hela tiden. Andra katten som är lika gammal (de är tre år) har blivit en stillsam liten dam, och vill inte röja runt med honom längre. Han har överlistat ALLA sådana där aktiverings-matare som finns för katter. Bollar där mat rinner ut, plattor där den ska pillas fram mellan pinnar, rör där den ska fiskas upp och lådor med hål i där maten ska grävas fram. Låda med hål att fiska ur funkar också att lägga leksaker i, då fiskar han fram dem. Roretar alla leksaker så att de är helt undangömda minst några veckor åt gången. Men ingenting är roligt mer än några dagar. Det enda jag inte provat är clickerträning. Så jag får väl börja med det. Egentligen tror jag att han skulle må bäst i en stor och stökig familj med hund där det hände saker hela tiden. Eller som utekatt, men det går ju bara inte. Jag bor en trappa upp vid en stor väg, han har pyttelite päls och skulle antagligen frysa ihjäl om han fastnade i regnet någonstans, eller så skulle han bli stulen eller kuta fram till någon räv för att försöka bli kompis med den. Har någon annan haft samma problem? Har ni lyckats lösa det?

Annons:
MonicaLagerquist
2019-05-11 08:07
#1

Jobbig sits.Han behöver nog en kompis som är lika busig som han.

Lycka till med klickerträningen.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: