Du som använder Klarna
Nästan alla nätköp går via Klarna så kolla att du höjt säkerheten med Bank-id. Jag hade inte gjort det 🙈 Men nu har jag 👍🏻
Har du Klarna så bör du nog läsa detta.
"Fick tips av en fb-vän, bra att veta 👍
…
⛔ Vill uppmärksamma er på att man kan handla via Klarna med endast personnummer. Dvs vem som helst kan med andra ord handla i ditt personnummer.
Man kan handla saker, mot faktura, med leverans till annan ort och en påhittad e-postadress dit fakturan skickas. Vissa har inte upptäckt det om det inte kommit en kreditupplysning efteråt. 🤦♀️
Hos Klarna behöver man själv aktivt gå in och lägga in en spärr att alla köp måste gå genom Bank-id. De anser att, eftersom alla inte har Bank-id så vill de inte göra så att man automatiskt behöver det…🙄
Man behöver alltså gå in och bocka i en ruta i Klarna appen för att ingen ska kunna handla utan Bank-id. Gå in på "Data och säkerhet", sen "Bank-id för köp".
Görs via Appen eller på dator.
Ett tips jag fick och dela med mig det till den/de som är intresserad. Jag har nu lagt in spärren.
Kopiera och klistra in på din sida för att påminna fler.
Stolt ägare till tre La permer
Ja jag har också sett detta, jag visste inte ens att jag hade ett Klarna konto men det får man tydligen automatiskt om man handlar på en hemsida som använder Klarna..

#1 Ja det är ju det som är så läskigt.Många är nog inte medvetna om att de har ett Klarna konto.
Stolt ägare till tre La permer
Man har inget Klarnakonto om man inte gör ett. Då måste man väl i rimlighetens namn veta att man har ett?
Tack för tipset.
Man ska nog tänka till när det gäller tips på Fb. Allt som man läser är inte sant….
Bluffakuten är ett mycket bra ställe att söka information på när det gäller "Tips och råd" på Facebook.
#3 det skapas automatiskt när man betalar på nätet och webshopen man handlar hos har Klarna.
Nej det gör det inte. Jag har betalat via Klarna i flera år men har inget konto. Det måste du själv skapa genom appen. När du tar ner appen och lägger in ditt kort och börjar betala där har du skapat ett konto.
Jag har aldrig laddat ner appen för jag vägrar lägga ut mitt kortnr på nätet. Jag får faktura på mailen och går aldrig in på Klarnas sida.
Tack för tipset! Helt klart skumt oklart av Klarna att inte informera om detta. 🤑 Annars tycker jag att det har fungerat bra, mindre krångel mot tidigare.
Bra tips!
Skriver samma sak här som på en annan sajt.
Klarna är ju bara ett företag som sköter fakturor för olika företag. Och de är inte det enda företaget som sköter fakturor för olika företag. Dessutom finns det många företag som skickar egna fakturor. Så klarna är bara en av flera aktörer.
För att man ska få handla mot faktura så måste man uppge personnummer, eftersom man måste vara över 18 år, och personnumret är en offentlig uppgift som vem som helst kan få tag i.
Det som är det verkliga problemet det är ju att många företag har att man kan få varorna skickade till en annan adress än bokföringsadressen. Alltså man fyller i alla uppgifter korrekt (förutom en falsk mailadress och ev falskt mobilnummer), men uppger att man vill får varorna till en annan adress. Så då får skurken varorna, men jag får fakturan som går till bokföringsadressen.
Och sannolikt är upprinnelsen till denna varning på facebook en sak som stod i expressen den 8 juli. Och det framgår i den artikeln att det inte bara var klarna det gäller.
Så det här att det räcker med personnummer det gäller överallt. Så klarna är inte mer osäkert än nåt annat företag.
Och det här om man måste använda bank-id för att få köpa, Då stänger man ute många människor för inte alla har det.
.
#7 Du behöver inte lägga in något kort om du inte vill. Du kan betala med faktura också. Det gör jag. Har inte kopplat något kort i Klarna, även om jag har appen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag har inte kopplat något kort till appen heller.