Tips! Att ge sin katt medicin
Att ge medicin till katt.
Först litel kattinfo.
När katten äter eller dricker något så träffar maten bakre delen av svalget då utlöses en sväljningsreflex och vattenklunken eller matbiten transporteras ner till magsäcken via matstrupen. Muskelrörelsen i matstrupen är mycket långsammare hos katt jämfört med hund. Slemhinnan i matstrupen är dessutom ganska känslig för kvarsittande föremål som t ex en svald, torr tablett. Det uppstår lätt irritation och sår. Därför bör man alltid ge vatten, tonfiskspad eller lite våtfoder efter tablettgivan till katt för att tabletten skall nå magsäcken snabbare och lättare. OBS! En tablett insmord med smör eller olja gör inte att det går fortare. Om katten inte dricker av sig själv efter tablettgivan kan man ge vätskan med en liten spruta.
En del medicin ska ges tillsammans med mat och andra mediciner ska ges på fastade mage.
Läs bipacksedeln noga.
Blandar man medicinen med mat är det viktigt att se till att all mat och medicin äts upp.
All medicin får man inte krossa eller dela så kolla upp det noga.
En del medicin smakar så illa att man bör undvika att krossa den.
Man kan ta lite smör och baka in pillret i smöret och sen stoppa smöret och medicinen i kylen en stund.Då minskas smaken av pillret och förhoppningsvis gillar katten smör.
Praktiska råd
Se till att du har allt med dig innan du sätter igång.
Förbered allt med vätskespruta eller blötmat, tablett mm innan katten hämtas.
Om katten är svårhanterlig kan man behöva svepa in den i en handduk som en kåldolme.
Sitt bakom katten så att den inte kan backa.
Tabletter och pasta
Greppa mjukt kattens överkäke med vänster hand, fäll ner underkäken som en lucka med den fria högerhanden och peta in tabletten långt bak på tungan. Efteråt håller man igen munnen och masserar strupen för att stimulera sväljningsreflexen, direkt efter ger man lite blötmat ellet vatten.Tonfiskspad brukar många katter gilla.
Flytande medicin
Lirka in vätskesprutan i mungipan och pytsa försiktigt i vätskan. Man bör inte spruta vattnet eller flytande medicin rakt in i svalget på en katt med öppen mun, detta är obehagligt för katten och risken är stor att medicinen hamnar i fel strupe med lunginflammation som följd.
Stolt ägare till tre La permer

Nu när Kråkan var sjuk och skulle ha piller tre gånger om dagen rullade jag små mini färsbullar och stoppade i frysen.Sen tog jag fram de tre som gick åt om dagen.Pillade i ett piller i färsen och gav henne.Hon slukade glastt färs och piller.
#0: Tack! Jag har aldrig hört det rekommenderas att ge lite vätska efter tablett, tur att man lär sig något nytt i stort sett varje dag. 😊
// Harley

Man lär så länge man lever
Och lever så länge som man lär sig.
Det var en jättebra sammanställning om hur man ger katter medicin. Det är ingen lätt uppgift att få i dem sånt alla gånger. Jag har bara haft en katt som frivilligt åt sin medicin utan problem.
Väldigt bra text! Den ska jag återgå till när jag ska ge medicin nästa gång.
Mvh
Mig

Jag skrev ihop texten inför information till volontärerna på katthemmet i Enköping.