Rexkatter iFokus

Rexkatter

Etikettla-perm
Läst 79 ggr
MonicaLagerquist
3

Min utparingskull LPL/SOM

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Tuppervarekull.

Jag ska här lite kort berätta om min La permkull.Där jag använde en Somaliekille i en utparning.Jag föder som sagt upp La Perm som är en semilånghårig krullig kattras.Lockgenen hos La permer är dominant och eftersom att det finns för få hanar så har jag valt att jobba med utparningar.Mitt mål är att hitta just den katt som har det som jag letar efter och rasvalet är inte det första utan valet ligger mycket på att hitta just den katten som passar min hona bäst.

Colina som är mamma till den här kullen har en Orientalisk långhårskatt som pappa.
Därmed så bar hon på kanel/sorrel anlaget så när jag letade hane till den här kullen så sökte jag en katt som hade det anlaget eftersom att jag så gärna ville ha kanel La Permer.

Att valet föll just på en somali berodde dels på att jag sökte en ras med den färgen dels för att Colina har lite dåligt med päls och är lite för lätt i typen.En LaPerm ska ju vara cobby i typen.
Den första hanen jag hittade var en liten söt fawn grabb.Tyvärr så visade det sig att han var PRA bärare och då föll han ju genast bort.Jag vill ju inte få in det anlaget i min avel. Letandet gick vidare och till slut hittade jag en hane som hade vad jag sökte och en matte som var villig att låna ut sin hane till min avel.

Stolt ägare till tre La permer

• Redigerat 2021-06-11 14:59 av MonicaLagerquist
MonicaLagerquist
0

I december kom S*Skrasselkattens Mad max hit på besök.Colina var till en början inte alls så intresserad av honom.Max stod under kastreringshot eftersom att han hade börjat strila.Kastrationen var bokad men eftersom att det inte gick så bra med parningarna så bestämdes det att Max skulle stanna tills dess att Colina kom i löp och sen skulle jag kastrera honom innan jag lämnade tillbaka honom.Efter ytterligare någon vecka började de para och i mitten på januari kastrerades Max och han flyttade hem igen.
Colina blev bara tjockare och tjockare.Hon vägde innan parningen 2.8 kilo och när det var en vecka kvar så gick vågen som bara väger upp till fem kilo i topp.

MonicaLagerquist
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den nionde mars så föddes då kullen.Det var en väldigt duktig förstagångshona
som i rask takt födde fram 8 friska och fina kattungar.Fyra grabbar och fyra töser.Två av honorna var lockiga resten rakhåriga.

• Redigerat 2021-06-11 14:56 av MonicaLagerquist
MonicaLagerquist
0

Natten innan de föddes så hade min yngste son drömt att de skulle ha Tupperwarenamn så så fick det bli.De två lockiga honorna var till min lycka en kanel och en kanelpadda.de släthåriga var tre svarta två röda och en kanelpadda

MonicaLagerquist
0

Alla kattungarna är tickade och det har varit spännande att se hur tickningen kommit fram mer och mer.På de två som är lockiga syns det inte alls lika mycket som på de rakhåriga.

MonicaLagerquist
0

La permen var då inte godkänd i FIFe så alla kattungarna registreras i RX registret.Sen årskiftet 2011 så ansöker man om kontrollavel när man gör parningar på la permen.
De rakhåriga registreras som XLH och säljs som sällskapskatter.De lockiga registreras som XLH/LPL och kan endast ställas ut på FIFe utställningar utom tävlan och rangordnas då som 1,2 3 osv.Men inom WCF är rasen godkänd och tävlar där ihop med kat 2 katterna och SBlå Katten KombiSmart LPL q 25 och SBlå Katten Elegans LPL o 25 ställdes ut i juni och det gick bra.
Kombi som jag valt att behålla tog sin första BIS.Sen har jag ställt ut Kombi en gång på en SVERAKutställning och i september ska hon få följa med till Göteborg och visa upp sig på Väst svenska kattklubbens utställning.
Planen är sen att meritera henne på WCF och när hon blir gammal nog hitta en trevlig La Perm pojke att para henne med.

MonicaLagerquist
0

Mer info om rasen och mina avelsmål finns att läsa om på min hemsida.
Www.blåkatten.se
Är ni nyfikna så hojta till om vi ses på någon utställning framöver.

Carmarino
0

#2: Jättesöta. -😻
Då börjar det väl snart bli dags för dem att flytta hemifrån?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

MonicaLagerquist
0

Kullen föddes för drygt tio äår sen.Kombi Smart bor kvar och en av de andra bor hos min bonusson.

Carmarino
0

#8: Aha, trodde de födde i mars i år.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker