Kattsand för kräsen cornish
Jag har tagit emot en omplaceringskatt, i form av en Cornish Rex på snart 7 år, som verkar vara bland de kräsnaste katterna jag mött på i mitt liv.
Problemet är att sanden som följde med henne hit, är helt värdelös, så fort hon kissat i lådan, så stinker det direkt. Den är hemsk. Och jag köpte då, för att göra som jag alltid gjort, en låda med monsters lavendeldoftande sand för att försöka dölja lukten. Men då slutar katten gå på lådan…
Då tänkte jag att jag skulle ge upp sanden och gå över till något annat, så jag köpte de här Cat's best ströet. Och de bojkottade hon direkt. Hon gick inte ens in i lådan fast jag bara lagt lite i den..
Så nu får jag gilla läget att ha en sand, som då inte är parfymerad, för de verkar hon inte acceptera.
Så vad finns de för icke doftande sand som ändå klarar av att dölja lukten skapligt?
Lådan står då i ett av rummen där vi är som mest, då hon inte vågar sig in i badrummet om tvättmaskinen är på, samt att vi har en förmåga att putta igen dörren i förbifarten, så de finns inget alternativ att bara flytta på lådan heller. 😔
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Evercleans oparfymerade sand fungerar bra vad gäller att hålla lukt borta.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Ah, jag har faktiskt funderat på den, det tråkiga är bara att den är så dyr, så ville se om de finns några alternativa varianter. Annars får jag bara gilla läget. Hehe. Dyr i drift den lilla divan. 😄
Jo, den är dyr, men min uppfattning är att all annan sand har blivit ännu dyrare här hemma, eftersom den måste bytas oftare (då den inte klarar att hantera lukt lika bra).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3: Det har du i och för sig en väldigt bra poäng i, mamma nämnde nått om de också, att hon sällan byter all sand. Får bli en sväng till djuraffären sen. Hehe.
#4 Ja, det är ju bara att testa och se vad du och katten tycker. 😊
#5: Dammar inte den mycket? Jag har för mig att jag läste det någonstans, att dem gjort om sanden och att den nu dammar mer än tidigare. Jag tyckte i och för sig att monster dammade något fruktansvärt också 😅
#6 Jag har testat många sorters kattsand över åren, och tycker inte att Everclean dammar mer än andra sorter, snarar mindre.
När man häller i sanden från kartongen så dammar det förstås en del.
Ett strö som inte dammar just något alls är SoftCat, men frågan är om din katt skulle acceptera det. Jag blandar i perioder SoftCat och Everclean. Men många katter vill ju bara använda oparfymerad lerbaserad sand.
Cat´s best har jag inte provat. Däremot ett strö som hette Cat´s best öko plus. Den lådan stod orörd i ett halvår här hemma. Katterna vägrade att ö.h.t. kliva i lådan… Sedan bytte jag ut ströet mot riktig kattsand och då började de använda den igen… 😊
SoftCat accepterar de däremot, fast de verkar föredra om jag blandar med Everclean.
SoftCat luktar något mer än Everclean, men är ett bra alternativ om man vill ha ett dammfritt , icke-lerbaserat strö till kattlådan.
#9: Det är samma strö som jag syftade på. 😊 Samma reaktion här, klev inte ens i lådan.
Ville helst undvika att köpa flera olika sorter för att blanda. Så hittar hellre ett bra som funkar då, så får de väl kosta lite mer i värsta fall. 😊
#10 OK, så det är samma?! Jag trodde att Cat´s best kanske hade olika typer av strö. Men här hemma fungerade det som sagt inte alls. Inte en katt satte tassen där.

Hur mycket dricker katten och vad äter hon. Det kaj ju också spela in.
Jag kör sen många år tillbaka på Olivers kattsand. Den är både katterna och jag nöjd med.
Stolt ägare till tre La permer
#12: Hon dricker bra, tycker mig se/höra henne ofta där. Känns normalt om jag tänker på de tidigare katter jag haft. Hon äter blötmat morgon och kväll och torrfoder står framme fritt
Tycker Tigerino fungerar lika bra som Everclean.
https://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/tigerino/klumpande_kattsand/322505
#14: Bra pris också. 😊 Köpte en låda everclean idag, köpte naturligtvis fel, så köpte den röda vilken var parfymerad. Hon hade dock kissat i lådan ändå, så de kanske var stället lådan stod på och inte lukten, eller så var det just lavendel lukten 🤔
#15: Finns även på Bitiba till ännu bättre pris:
https://www.bitiba.se/shop/kattillbehor/kattsand/klumpande/tigerino/481307
- Redigerat 2022-03-24 19:29 av Vixxen

Hur går det gör er?
Stolt ägare till tre La permer