Ta hand om min La perm på bästa vis?!?!
Hej!
Jag har för snart fyra veckor sedan skaffat en La Perm som heter Selma. Hon är sexton veckor. Det är en ras som passar mig perfekt, då jag ville ha en social, tillgiven, lättlärd, allergi vänlig katt och som inte fäller så mycket.
Jag är uppväxt med katt, men då med en vanlig bondkatt, vi bodde i villa och hon gick in och ut som hon ville men hon var ute när vi var i skolan och mina föräldrar på jobbet.
Nu bor jag i lgh på 55 kvadrat och kommer nog flytta till lite mindre. Selma är inne men jag hade velat lära henne att vara ute också.
Jag vill göra mitt allra bästa för henne, för att hon ska bli så stabil och må så bra som möjligt. Men jag har så himla dåligt samvete, jag tror dock att jag förmänskligar henne för mycket, för jag tänker att det är fruktansvärt att jag har "stängt in någon" på 55 kvadrat. Jag är borta några timmar varje dag men hittills har jag nog inte varit borta mer än max sex timmar i sträck, jag är ofta borta två timmar, kommer hem någon timma och går igen några timmar.
Jag vill "uppfostra" henne så att hon vet vad som gäller, jag vill lära henne att inte förstöra mina blommor och att inte vara på tex köksbordet när jag äter och jag vill lära henne att det inte är okej att bitas. Jag försöker säga till henne, men utan större resultat, för jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Sedan har hon börjat med att bita mig om jag vaknar till på natten eller på morgonen när klockan ringer, hon biter i allt som är ovanför täcket och försöker jag gömma mig så försöker hon gräva sig in under täcker och lyckas hon så biter hon mig, det är inte ett särskilt trevligt uppvaknande.
Sedan vill jag stimulera henne på bästa vis, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det, jag har en hel del leksaker framme som hon leker med ibland, men det hon tycker är roligast är blommorna och mina hörlurar….
Det där med stimulanser ger mig mest dåligt samvete, hur ska jag tänka och göra där? Hon har en liten lekhörna på ett bort där hon har en koja, ett litet klösträd, matskålen, bollar och en leksak där hon får tänka.
Jag vill inte att hon ska bita barn eller mina gäster. Jag vill kunna ha kattvakt utan att vara rädd för att hon ska förstöra för mycket..

Selma och jag
HUR SKA JAG TÄNKA?? TIPS?
Och just det, jag tycker att hennes mage har växt väldigt den senaste veckan, hon äter ca 2 dl av Boltzia någonting för kattungar från djuraffärern..
Hon kanske behöver en lekkamrat.
Blommorna kanske hjälper om du planterar kattgräs
Jag har haft min La Perm några veckor nu och hon är vuxen, men jag tror du måste på samma sätt som med Cornish Rex ändra tonfall och stirra katten i ögonen till hon viker undan. Rexar är dominanta katter som man verkligen måste visa vem som bestämmer
Det här blev långt sorry….
Jag har två Devon Rex katter men innan jag skaffade den andra hade jag bara en under ett år. Rexkatter är aktiva katter som mår bra med en lekkamrat men i brist på det gäller det att engagera sig mycket i katten speciellt när den är så liten.
Har några tips angående dina problem som jag känner igen från min första katt. När det gäller blommorna löste det sig ganska naturligt genom att en av mina krukväxter stod mycket mer tillgängligt och blev därför favorit tugg växten. Så min rekommendation är att skaffa kattgräs, eller en ormbunke (spjutbräke). Ställ den på ett lättillgängligt ställe men inte på golvet. Kanske vid en vattenskål.
Förhoppningsvis kommer hon gilla att tugga på den mer än någon av dina andra blommor. Det positiva med ormbunken är att det ta nån månad innan den ser ful ut. Mina katter äter främst torra delar på växten så håll borta alla torra blad och blommor.
Bitandet låter lite som understimulering, i brist på annat roligt biter hon dig i tårna. Det viktiga där är att du leker mycket med din nya lilla kattunge. Gärna med spön, Da bird, mm. Min katt älskar akvarieslang så när jag satt fast det på en pinne så blev hon tokig. Alltså ta reda på vad din katt gillar. Lek med henne varje dag så hon flåsar gärna mer. Direkt hon börjar göra fuffens, bita i tår eller nått, vill hon ha stimulering. Gör det framförallt innan sängdags. Lek, mat, sova är en normal kattrutin. Eftersom hon är ensamkatt och fortfarande liten måste du tillfredsställa hennes lekbehov som hon annars skulle få av syskonen.
Lättaste sättet att uppfostra en katt är att ignorera. Är hon på diskbänken, gå nonchalant fram till den utan att se på henne. Väl framme lyft bestämt ner henne, säg ett enkelt nej och ignorera. Bästa sättet att visa vad som är fel är att snällt men bestämt lyfta ner henne och sen ignorera. Inte klappa, krama, skrika inte spruta vatten. Allt det är uppmärksamhet och då har katten vunnit.
En liten anekdot (behöver inte läsas). Med min katt hade vi efter många om och men lärt henne att man inte fick vara på diskbänken men allt annat gick bra. Så allt annat hon gjorde fick hon ingen uppmärksamhet för. Vilket hon tyckte va tråkigt. Då kom katten på att hoppar jag upp på diskbänken får jag uppmärksamhet. Sagt och gjort. Varje gång hon var uttråkad hoppa hon upp på diskbänken fick oss att skrika nej, hoppa upp och jaga ner henne mm. Hennes plan hade funkat till vårt förtret. Det var då jag kom på ignorerings tekniken och uppmärksamhet innan hon hoppat upp. Nu sitter hon nedanför diskbänken och majuar till vi tittar på henne.
Till maten
Är det blötfoder eller torrfoder? Vad var hon van vid hos uppfödare?
Kattungar ska ha fri tillgång på mat så länge de växer eller inte är kastrerade men det innebär inte att de ska ha all mat i en skål hela tiden.
Ger du bozita torrfoder bör du om några månader försöka byta till ett foder med mindre spannmål och mer kött typ acana, orijen, carnia Lynx mm. Sök på katter i fokus finns mycket om foder och byte av foder där.
För aktivering kan man servera maten i små glas eller koppar så de måste arbeta lite för att få fram maten. Skär några toarullar på hälften limma fast de med öppningen uppåt och lägg torrfodret i den. Då har de fri tillgång men kan inte äta för fort.
Ger du bozita blötmat kan hon äta hur mycket som helst. Fri tillgång på blötmat är det bästa för en katt förutom eventuellt BARF. Bozita och Mjau är dessutom de bästa blötmaten som finns.
Hoppas du orkar läsa det här mastodontinlägget och kan få lite mer kött på benen.
#1 tack för dina tips!
#2 tack så jätte mkt för dina tips och ditt långa svar!!!! Jag ska nog börja ignorera ist för att skrika, höja rösten när hon gör ngt fel och så ska jag bara lyfta ner henne. Bra att du sa det med vattensprutan för då väntar jag med att köpa en sån!! Jag har lekt mer med henne idag, jag satt med en vippa i typ 45 min och hon gillade de och känns mer lugn idag än hon gjort på länge!!! Ska innekatter ja blötfoder? Det trodde jag inte, hon har bara haft Bozita torrfoder men idag köpte jag en nu sort som skulle vara bättre. Jag har köpt kattgräs till henne men hon rör den inte…jag ska kolla på de där med ormbunke.
Jag har inte La Perm, men en annan aktiv ras, Devon Rex. Båda har tyckt att det här med tår som sticker ut under täcket, det är väldig busigt. Den yngre, som ändå är fem år, kan fortfarande tycka det. Numera stoppar jag bara in tårna under täcket, så ger hon upp. Men det jag gjorde när hon var som busigast var: lyfta ner, lyfta ner, lyfta ner. Inte argt, men ihärdigt.