Kastrering av hankatt 5 månader?
Hej!
Vår lilla cornishkille är 5 månader och har redan börjat visa tendenser till könsmognad. Han har kissat utanför lådan 3 gånger och urinet luktar mycket starkare än tidigare. Ringde till veterinären idag och frågade om kastration och dom sa att gränsen är 6 månader, och om vi vill göra det innan dess så "sker det på egen risk". (Tycker att det var en konstig sak att säga men det hör inte till saken.)
Är det någon som vet om det medför en extra risk om han är yngre än 6 månader? Han är en stor kille, väger redan 2,7 kilo.
Mvh Josie
Man kan kastrera från 12 veckors ålder, så lugnt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inga risker alls vad jag vet, mina blev kastrerade när de var ca 4 månader, det märktes tydligt på deras pungar att det var dags. (Nakenkatter)
Konstigt sagt av veterinären!?
Vissa veterinärer går på gamla rekommendationen fortfarande, dvs 6 månader.
Tack för snabba svar!
Min vette sa att risken kan vara att katten stannar i växten men det brukar inte hända något speciellt. Den yngsta jag fick kastrera var 5 mån och han blev jättestor. Äkta bonnakatt.
#5 Finns vetenskapliga bevis på att det inte är risk för det.
Detta var i mitten på 90talet och då kastrerades absolut inte hon katter förtidigt men den förtidigt gränsen har också flyttats. Kommer inte ihåg vad det var för månad som gällde då. Nu verkar det vara mer bättre förtidigt än försent tänk på många håll och där är jag beredd att hålla med. (Har en sent kastrerad han katt nu som flyttat in här och han har det inte så lätt .) Vetrinärerna är ju som tur är mer överens i sitt tänk än människo läkare iaf.👍
#7 Bra att skriva när man fick informationen ;)
Är tur att de ändrat på det nu och att fler veterinärer börjar få efter det nya :)
Bättre tidigt än sent menar du. Skulle inte använda orden förtidigt eller försent i sammanhanget :)
8 nä det har du rätt i… men tror min stackars kille haft en enklare tillvaro om blitt lite tidigare; )
Man får ringa runt och fråga om man vill ha alternativ. Om man bor på en ort med flera veterinärkliniker, kan det skilja mycket i kunskap och uppdatering.Man kan undra vilken planet viss lever på, när de inte bryr sig om att uppdatera sig vad gäller katt, då det är ett så pass vanligt husdjur..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Håller med. Människoläkare är ännu sämre på uppdaterin och dom har ju bara en art att fokusera på..