Rexkatter iFokus

Rexkatter

Etikettkattungar
Läst 846 ggr
Halen89
0

Höga klösträd och kattungar

Hej! Kommer få hem kattungar i slutet av mars och har en fråga. Min mamma ringde mig idag och sa att hon har gått och tänkt mycket på en grej. Jag har ju köpt ett klösträd som är två meter brett och en del går upp till taket. Hon är rädd att kattungarna ska klättra på den när jag är på jobbet och ramla ner och skada sig. Hur stor risk är det? Måste jag skaffa ett lägre klösträd eller kan jag skruva upp det jag har utan att vara orolig att dom förmodligen kommer göra illa sig om dom ramlar?

MonicaLagerquist
0

När jag har kattungekullar har de tillgång till hela huset med tillhörande öppen trappa från övervåningen och ett golv till tak klösträd från ca fem sex veckor. Så om du får hem kattungar över 12 veckor så tror jag inte att du behöver oroa dig för klösträdet.

Stolt ägare till tre La permer

Eine
1

OM du är orolig så lägg ner den på golvet. Och låt kissarna under din övervakning undersöka klätterträdet. Jag lämnar inte kattungar utan övervakning innan de vant sig.Kanske alltför försiktigt men men..är oturen framme så är den

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Pytteliten
1

En helt försumbar risk skulle jag säga! Och då har jag haft måååååånga kattungar från födseln och framåt. En fallolycka har jag haft på en kattunge. Den ramlade vid 5 veckors ålder ner från övervåningen genom gallret uppe i trappen. Så där sitter det numer en plexiskiva. Själva trappan (som är klädd med nålfiltsmatta) klarar de däremot utmärkt redan tidigt. 

Jättebra att du tar två kattungar på en gång. De kommer ha så kul ihop!!!

Eine
1

#3 Ja ingen stor risk, men för mig räcker det att 1 unge faller och skadar sig! Inte alltid mängden det behöver hänga på. Jag har haft uppfödning i 25 år, men är ändå försiktig med de små.

Pytteliten
0

#4 Som jag ser det ska även djur i fångenskap få göra så mycket som möjligt av det som är naturligt för dem. Upp i klösmöbler kommer de ju inte förrän de klättrar upp själva, vilket innebär att de rent krasst är gjorda för att både vara där och ta sig ner.

(Ja, det händer att katter blir kvar uppe i träd för att de är rädda för att ta sig ner, men det händer ytterst sällan att de ramlar ner. Och ingen kattunge lär ju bli kvar i klösmöbeln!)

Eine
1

#5 Har haft 5-veckors ungar som klättrat upp och sedan satt och pep förtvivlat uppe under taket. Så jag tar inte risken! Hur låter du dina ungar göra?

Halen89
1

Katterna kommer vara ca 13 veckor gammal när jag får hem dom. Jag kommer vara hemma i några dagar så då ser jag hur dom är kring klösträdet. Annars kan jag bara stänga dörren till det rummet. Ska även köpa mindre klösmöbler som dom kan busa på. :)

Pytteliten
0

Vad jag menar är att de lär ju inte bli kvar där uppe eftersom vi ju lyfter ner dem om det skulle hända! Ramlar ner gör de inte! Kan inte erinra mig att jag haft någon som gått upp och inte kommit ner, men det kan ha hänt för många år sedan. Tanken har dock aldrig slagit mig att hålla dem borta från klösträdet. 

Dock gäller ju TS fråga inköpta kattungar över 12 veckor och där tror jag vi är överens om att de fixar en hög klösmöbel?