omplacering eller eventuellt fodervärd finnes
Hej!
Jag har länge haft tankar om att skaffa en ny katt sen min förra somnade in för ca 3 år sedan och har fastnat för bland annat rasen La Perm eller eventuellt en lite lugnare Devon Rex, (är även intresserad av burmilla, russian blue ,burma, eller aktiv gosig britt ) Ville se om det är någon som behöver fodervärd till en herre, helst då med chip så att han inte strilar innan kastrering .En hona kan bli svårt (men inte omöjligt) då jag bor litet och känner att det är stort ansvar att ta hand om de små, plus att jag är ofta hundvakt och tänker att det kanske blir lite rörigt för ungarna och mamman. Fast främst är jag intresserad av en omplacering till reducerat pris då jag är student. Helst en hona, från 6 månader upp till 1,5 år fungerar. Jag bor i Norrköping och har ingen bil så det är viktigt vid fodervärd att inte jag är ansvarig för att transportera hanen till parningar.
Lite om mig. Är 38 årig djurälskare, är uppvuxen med hund, katt, marsvin, kaniner och ökenråttor. Har haft egen katt i 11 år som gick bort 2012. Det har varit svårt att "ersätta" henne då hon var det bland det viktigaste i mitt liv. För mig är det ett måste att ha djur i mitt liv och just nu är jag därför dagmatte åt två hundar så jag får min dagliga "djurdos" :) det är ett stort steg för mig att skaffa mig en ny katt och det måste kännas helt rätt, jag vill inte bara ha en katt, jag vill ha en ny sambo som delar det mesta i min vardag och då får man lov att vara kräsen:)
Det är aktuellt till sommaren/ hösten och skicka helst privat brev om du har något erbjudande!
”Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -
Hur hade du tänkt att en hankatt på foder ska vara chippad under tiden han bor hos dig .En hane på foder är ju fertil fram tills dess han gjort sina parningar och kastreras sen.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har ibland läst att om det ska gå långt emellan parningar så kan de ha chip. Jag är dock inte så påläst inom detta, men vill inte råka ut för strilningar :)
”Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -
#2 Sätter man ett chip kan det sitta i upp till två år.Lite svårt att använda hanen i avel då.
De hankatter man sätter ut på foder brukar man vilja använda snabbt och sen kastrera dem.
Stolt ägare till tre La permer
Okej men om man planerar att först para och sen vänta ett år kan det ju vara idé kanske? Tack för infon i alla fall :)
Strilande/urinmarkerande katter kan vara både hanar och honor. Finns ingen garanti. Vill du vara på säkra sidan och dessutom bestämma själv över katten rekommenderar jag en omplaceringskatt som är kastrerad vid ankomsten till dig. De finns att få från 2500-3000 kr och är då oftast förutom kastrerade, nyvaccinerade och förstås besiktade. Ofta kan försäkring övertagas också. I min sits som uppfödare, skulle jag vilja ha hjälp med transport(om det gäller hanne) och absolut inget chip förrän katten parat och givit kull. Kanske inte chippa då heller….De kan bli infertila av chip. Men det är jag det. Alla har inte samma önskemål
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Tack för råd och tips! Visste inte om att det var problem med chip och då är det ju främst en omplacering jag söker . Priset som du nämner är ungefär vad jag hade tänkt och det låter som den bästa lösningen för mig. :)