Kiss i sängar
Hej, Vi har problem med våra äldsta cornish, hon är en tjej på 1,5 år. Hon har alltid varit väldigt bestämd och pratat mycket, men ändå uppfört sig. För ett halvår sen skaffade vi en till katt, en liten kille, som sällskap till henne. Dom kom ganska snabbt överens, förutom att de inte kunde samsas i vår säng på nätterna. Så efter veckor av sömnlösa nätter gav vi upp och stängde dörren. Inte långt efter det började det kissas i sängarna. Men bara på min sida av dubbelsängen, och i vår sons säng. Vi stängde dörrarna på dagtid för att förhindra kiss, men så fort nån glömde stänga var det kört. Vi trodde först att det var den lilla som skvätte och kastrerade honom. Men problemen fortsatte och eskalerade. Vi har testat allt. Dubbla kattlådor. Olika typer av sand/pellets etc. Installerat kattlucka så dom kan vara ute på vår bakgård. Gör rent lådan extra ofta. Testat ha dom i sovrummet igen. Men det fortsätter ändå. Har pratat med veterinär och ska göra urinprov på henne. Men om det inte visar något känns läget helt hopplöst. Hon kissar i lådan också och när jag ser henne göra det brukar jag ge henne beröm och godis som belöning. Nån som har tips? Har vi missat nåt som vi kan testa?
Hon markerar la bara sitt revir?

Hur många lådor har ni?
Stolt ägare till tre La permer
Jag tror att hon gör revir och hon vill verklugen visa vem hon tycker om och visar dom här människorna är mina ägare. Är hon kastrerad ? Gör det och tvätta och skrubba era sängar hon känner doften. Hur än jobbigt det ör skrubba rent era rum speciellt på sängarna när ni vet datum för eventuell kastering ( sterilisera) men hormonerna är kvar ett tag efteråt , sen kan det vara en markering hon vet att det ör en hane och så kan inte para sig med henne. Även om ni kanske har kastrerat honan ( jag har ingen info) går med gissningar och erfarenhet. 🌺
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Vi har två lådor inomhus, en på varje våning. Och nu på sommaren har de även en extra ute i förrådet där de brukar sova på dagarna.
Båda katterna är kastrerade.
Ska skrubba rent sängarna igen i helgen och se om det hjälper.
Köp till färsk citron gnugga, urinoff, bra rengöringsmedel. Jag tror nu kanske för att retas? Eran uppmärksamhet? Min kusin hade så som du hon stängde in katterna , hon kunde inte göra nått . Tills hon såg katterna göra så på soffan - två katter gjorde det, på bar gärning och schasade till altan fick bo där ett tag tills dom förstod att nu ör det dags och gå på deras toa. Det är bra om man tar dom på bar gärning, det då dom slutar. Jag vet alla ggr det är inte lätt ,min kusin fick hålla på ca 2 månader. Hon med flit hade katterna lösa tills hon såg nu är set dags och kissa på soffan. Då tog hon in ena katten till altan fy inte kissa. Där gick dom mat , lek och annat . Katterna hade bara tillgång till altanen . Nu är dom lösa för dom vet. Katter är smarta .
Är hon kastrerad?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Fertila honor kan göra så, kastrerad?
#6 och #7 Hon har skrivit att båda katterna är kastrerade, om ni scrollar lite högre upp, på punkt 4.
"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." 
Ursäkta.
Finns ett bioteknologiskt medel mot urin som fungerar! Tar bort ALL lukt! (används på vissa sjukhus, urinoarer, skolor och dylika ställen) Det är bakterier som är "dresserade" att äta urin! Drygt; späds ut och räcker lääänge!
Finns på Ocay (fd. Kontorsvaruhuset) och kan beställas över nätet också! http://www.ocay.se/Footer/Kontakta-oss/Butiker1/
Tack för tips om rengöringsmedel men är inte urindoften som är problemet, den får vi bort. Men hennes beteende tyder ju på stt hon inte mår bra. För hennes egen skull känns det inte shysst att ha det så här i längden.
#12 Kan ni inte försöka få hjälp av en kattbeteendevetare? Vart bor ni? Susanne Hellman Holmström är en kattexpert och som uppmärksammats i media. Jag har visserligen aldrig behövt ta hjälp av en expert då jag inte har upplevt sådana bekymmer, men det kanske kan vara värt att försöka?
"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." 

Min cornish kissade några gånger i sängen, då tvättade jag rent med ättika.
Köpte billig vaxduk på metervara och använde som överkast. Kissandet slutade och har inte kommit tillbaka.
Vaxduk känns som en bra idé. Just nu är hon väldigt frustrerad över att hon inte får vara i sovrummet, det är dessutom enda vägen ut till balkongen där hon älskar att sitta och spana ut över kvarteret.
Ska testa det!
#13 S.k. Beteendeexperter skulle jag aldrig anlita. Erfarna uppfödare kan minst lika mycket om inte mer!! Men kanske man aldrig ska säga aldrig.
Vaxduk, plastskynke,eller presenning att lägga på efter noggrann rengöring är absolut ett bra tips!Alernativet är ju att stänga dem ute från sängar och soffor. Och vråla NEJ om du kommer på ngn på bar gärning!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
För att komma tillrätta med felkissande är det detaljerna man måste granska. Hur många lådor och inte minst vilken typ av lådor har ni just nu? Exakt viken sandsort är det i lådorna? Hur tjockt lager av sand är det? Exakt hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring?
Exakt var är lådorna placerade? Är det ett lättåtkomligt, centralt och ostört ställe? Är det i närheten av sovrummet eller långt ifrån?
Hur ser resurstillgången i övrigt ut för katterna? Är de tillräckligt många för två katter (och just de här två katterna)? Resurser är t.ex. klösmöjligheter, utkiksplatser, gömställen, matplatser, och ostörda sovplatser.
Det är t.ex. sådana grundläggande kattbehov som en beteenderådgivare är expert på. De har också erfarenhet av att sätta sig in i och lösa kissproblem som uppstått i alla typer av katthushåll. En uppfödare är (eller bör vara) expert på avel och uppfödning, med allt det innebär, men kunskapen när det gäller beteendeproblem är nog väldigt varierande.
Sajtvärd Katter iFokus
#0 , Hur går det med katterna?

Hur går det med felkissandet?
Stolt ägare till tre La permer