Tjohoo jag har blivit med Cornish!
Var bara tvungen att jubla lite och tala om det! đ
Bilder och lite mer presentation kommer fram över, men nu Àr det sovdags!
âŠom det gĂ„r⊠đ€Ș
Medarbetare pÄ FÄgelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Grattis!
Anna-Karin
âKlok blir man av erfarenheter â erfarenheter fĂ„r man av dumheterâ
Grattis.
Ser med spÀnning fram emot bilder.
Stolt Àgare till tre La permer
Nu vill vi se bilder pÄ din vackra kisse.
Ja förlÄÄt! Har inte blivit av.
Har tyvĂ€rr bara mobilkameran.. dvs.. usel kvalitet pĂ„ bilderna! Försökte precis ta nĂ„gra och lĂ€gga upp! Men Puuh! Hade ingen aning om att det skulle vara sĂ„ hopplöst att fĂ„ en bild dĂ€r hon Ă€r stilla i alla fall i 1 sekund.. men nĂ€hâŠ
Det Ă€r ju en cornish.. helt klart⊠som mest stilla o 0,043 sek Ă„t gĂ„ngen om hon inte tvĂ€rsover som en liten boll! đ
Ska lĂ€gga upp ett par till att börja med i alla fall, sĂ„ ni ser att jag inte bara hittat pĂ„ att hon finns! đ
Brb!

Tja! Det Àr jag som Àr Doran, den nya drottningen hÀr!
Just det⊠usel kvalité⊠men man kanske kan ana att det Ă€r en Cornishtjej i alla fall?đ

Min nya matte pÄstÄr att jag har svÄrt att sitta stilla, men titta hÀr! Jag sitter nÀstan stilla i flera hundradelar av en sekund juh!
SÄ söt hon Àr.
Vad heter hon pÄ söndagarna?
Vet inte Ă€n. Har inte fĂ„tt papprena pĂ„ henne frĂ„n förra Ă€garen Ă€n. De ligger nog pĂ„ nĂ„got postsorteringsstĂ€lle Ă€n enligt post nord. đŁ Men sĂ„ snart jag fĂ„r alla papper (försĂ€kringar, veterinĂ€r, stamtavla osv) sĂ„ fĂ„r ni veta . Hon Ă€r i alla fall en senior dam och Ă€r kastrerad sedan lĂ€nge och tror att hon alltid varit till sĂ€llskap, aldrig avel. Men i alla fall⊠hon Ă€r energisk sĂ„ man blir matt ibland. Hi hi đ
Grattis till din nya familjemedlem! đ En sĂ„n söt busig cornishdam du fĂ„tt hem! Hon kommer nog att se till att du har fullt upp om dagarna đ Planerar du för sĂ€llskap eller tror du hon vill vara ensam katt?
#9 Hon har redan sÀllskap!
Hon Àr "införskaffad" som sÀllskap till min husiskille jag hade sedan innan men som blev ensam nÀr hans Àldre kompis dog för ca 2 Är sedan.
SĂ„ ensam Ă€r hon inte :-) Men de Ă€r inte bĂ€stisar Ă€n. NĂ€r han vill busa sĂ„ frĂ€ser hon ifrĂ„n⊠Men vĂ€rre Ă€n sĂ„ har det inte varit Ă€n sĂ„ jag har fortfarande hopp om att de skall bli kompisar tillsist i alla fall â€ïžđ
Jaha, ja men det lĂ„ter ju jĂ€ttebra! Visserligen kan det vara lite knepigare med Ă€ldre katter, men jag hĂ„ller tummarna att din husis och din cornishdam kommer att bli riktigt goda vĂ€nner! â€
Tack #11. Ja jag var ju ute efter nĂ„gon Ă€ldre kisse som var snĂ€ll mot andra katter men som Ă€ven hade lite energi kvar att busa om Ă€n jĂ€mngammal med huskillen. :) Tror att dessa tvĂ„ kan bli bra ihop. De har ju redan liksom accepterat varandras mĂ€rvaro i samma hem. Bara damen som frĂ€ser ifrĂ„n nĂ€r killen Ă€r lite för pĂ„ och vill leka. Hon har ju sin vĂ€rdighet liksom. Hi hi đ
Nu har vi lite mer koll pĂ„ söndagsnamn och annat viktigt och kul-att-veta! đ
Drottningens söndagsnamn Ă€r sĂ„ mycket som S* Farie's Reason To Belive . đ
Hittar inget nyare Àn 2008 om uppfödarna (ett par) online. Undrar hur lÀnge de höll pÄ och om de har nÄgot för sig alls fortfarande? Vid googling ser det ut som att i alla fall en av dem har varit aktiv hÀr pÄ i fokus för lÀnge sedan.
NĂ„gon hĂ€r som kĂ€nner igen henne? đ
Jag har köpt en katt av Marie.Det var nog en av de sista kullarna hon hade.IDP*Farie'sTom Barnaby
Det finns mÄnga fina katter i din katts stamtavla.
Nyponrosens hÄller fortfarande pÄ men har mest La Perm nu för tiden.
http://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/149467
HÀr kan du se vilka katter som Marie fött upp.
Uj vad kul lĂ€sning! đ Men det Ă€r inte mycket jag fattar..
Vad stÄr de olika prefixen för? S* verkar alla ha
men sedan IDP* har flera av hennes kissar tydligen.. vad stÄr det för?
Och i stamtavlan ser jag fler FIN* vad betyder det?
(Jo FINa Ă€r de ju allihopa ju förstĂ„s tycker jag! đ)
S stÄr för Sverige
IDP stÄr det nÀr katten har en uppfödare som Àr med i IDP/WCF som Àr ett annat kattförbund.
NÀr katten sen reggas om till SVERAK sÄ sÀtter SVERAK IDP framför.
En katt som kommer frÄn Finland har ett F framför namnet En frÄn Norge har ett N
osv.
Numera Àr det oftast tvÄ bokstÀver SE ,FI ,NO .
Det Àr mÄnga förkortningar.
S eller SE stĂ„r för Sverige, alltsĂ„ att katten Ă€r registrerad i ett svenskt förbund. FIN stĂ„r för Finland, med motsvarande betydelse. IDP gissar jag betyder International Distinguished Premiere, men det kan nog MonicaLagerqvist svara bĂ€ttre pĂ„ vad det innebĂ€r exakt. Men det Ă€r en vĂ€ldigt hög titel som en kastrerad (premiere) katt erhĂ„llit pĂ„ utstĂ€llning, efter att ha stĂ€llts ut mĂ„nga gĂ„nger bĂ„de i Sverige och utomlands. Hur gĂ„r det för de tvĂ„ kompisarna? đ
Aaah jag fattar! Genast mycket lÀttare att förstÄ namnen dÄ!
Men de som inte har nÄgot sÄdant prefix i stamnamnet dÄ?
#16 Okej dÀr lÀrde jag mig nÄgot nytt! Vad stÄr förkortningen IDP för? WCF kÀnner jag till, world cat federation, men har aldrig hört om IDP.
IDP=Independent
Det var det som senare blev WCF enkelt uttryckt.
#20 Okej. Tack för info! đ
#17 Jo det gĂ„r framĂ„t för kompisarna! đ Idag Ă„t dem ur samma matskĂ„l för första gĂ„ngen och dessutom helt utan att Drottningen fick för sig att frĂ€sa Ă„t Kungen! đđ
De har luktat mer pĂ„ varandra och nospussats ocksĂ„ utan att drottningen fick spatt. Tididgare har de nosat pĂ„ varandra i upp till en helt minut för att avslutas med ett frĂ€s frĂ„n damen som plötsligt fĂ„r för sig att nu har gubben sniffat en gĂ„ng för mycket och sĂ€ger ifrĂ„n. đ€Ș
SÄ skönt att det gÄr framÄt.