Rexkatter iFokus

Rexkatter

Etikett: övrigt-om-rexkatter
Läst 195 ggr
MonicaLagerquist
0

Halsband på innekatt.

Har du halsband på din innekatt ifall att den skulle smita ut?

Stolt ägare till tre La permer

Aleya
0

Ne ingen av katterna har halsband. Kanske dumt men med risken att dom fastnar och kanske blir hängande och kvävda trots halsband som ska släppa känner jag är en risk som inte är önskvärd. Och särskilt då dom bor hos min mor som är synskadad och kanske inte ens skulle kunna få upp halsbandet i en kris. Säkert dumt men jag tar det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OberonsMatte
1

Nej, att ha halsband är i sig en onödig säkerhetsrisk. Halsbandet kan fastna i något så att katten stryps och har katten ständigt halsband nöts pälsen av där. De kan även fastna i halsbandet med ett ben , en klo eller i munnen. Är katten inte färdigvuxen när den är på rymmen växer katten med en allt tajtare snara runt halsen (har sett fruktansvärda bilder på sådana fall).

Mina katter är märkta med id-chip och märkningen är ägarregistrerad i både SKKs och Sveraks kattägarregister.

Genom regelbunden utevistelsen har de även snabbt lärt sig var de bor och att det är genom porten man kommer in till sitt trygga kärnrevir. De har samtidigt även vant sig vid utomhusmiljö i allmänhet, så jag tror inte att de kommer att bli helt förvildade och skygga även om de råkar hamna utomhus i en helt annan miljö.

Det finns inga garantier för att en innekatt aldrig hamnar utomhus av misstag, så det är viktigt att räkna med att det kan ske och vidta de åtgärder man kan för att minska risken för katastrof i så fall.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
1

Här hemma är det också halsbandslösa katter som gäller.

Vi har sluss ut och sen katterna fick rastgård är de inte alls lika pigga på att smita ut.

Stolt ägare till tre La permer